• Mircea Eliade w Polsce. Recepcja religioznawczo-kulturowa

Symbol: 8514
21.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Austria 36
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 1 szt.
ISBN 9788375430851
Zostaw telefon

Autor: Beata Skarżyńska

Rok wydania: 2009

Liczba stron: 207

Okładka: twarda

Format: 16,00 cm x 24,00 cm

Uwagi: okładka z otarciami, wgniecione narożniki

 

Autorka zebrała i opracowała usystematyzowane dane o dorobku naukowym i literackim Mircei Eliadego, który w Polsce ma swoją recepcję w dziedzinie tematyki badawczej, metodologii, humanistyki. Odbiorowi twórczości Eliadego towarzyszył przez lata utrwalany proces deformacji i fragmentaryzacji jego myśli. W pracy przeprowadzono analizę krytyczną świadectw 50-letniego przyswajania dorobku Eliadego, a także klasyfikację i ewaluację polskiej recepcji.

 

 

Spis treści:

Wstęp /9

Rozdział I. Psychogeneza orientacji eliadowskiej. Inspiracje religioznawcze  /19

Inspiracje okresu rumuńskiego /19

Kontekst francuski /26

Wpływy Jungowskie - Eranos /29

Szkoła Chicagowska /32

Odniesienia do polskich badaczy religii okresu przedwojennego  /34

Rozdział II. Trwałość przesłania eliadyzmu  /38

Eliadyzm – czym jest? Określenie i zakres pojęcia  /38

Główne dzieła Eliadego – wpływ dydaktyki a perspektywy recepcji /41

Kierunki recepcji a specyfika ujęcia zjawiska religii u Eliadego /48

Tożsamość Eliadego jako naukowca i religioznawcy /51

Znaczenie analizy symboli religijnych Mircei Eliadego dla współczesnej teologii /54

Misja Kościoła a przesłanie eliadowskie - nowy język dialogu /57

Praktyczny wymiar recepcji eliadowskiej - dialog kultur i religii  /62

 Rozdział III. Przegląd wydawnictw eliadowskich a fazy recepcji /67

Lata pięćdziesiąte i sześćdziesiąte XX wieku /67

Sylwetka Eliadego w publikacjach religioznawczych na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku /69

Lata siedemdziesiąte a recepcja wydawnicza /72

Recepcja dzieł literackich Eliadego w Polsce /74

Próba całościowej prezentacji dorobku Mircei Eliadego przez Stanisława Tokarskiego /76

Lata osiemdziesiąte XX wieku /78

Lata dziewięćdziesiąte /80

Po roku 2000  /83

Rozdział IV. Recepcje cząstkowe: peryferia recepcji a centrum sensu /85

Recepcja humanistyczna /85

Recepcja analogiczna /86

Symbolizm religijny a symbolizm poetycki /87

Mity współczesności, religioznawstwo jako metapsychoanaliza i terapia humanistyki na przykładzie wybranych prac Marii Janion /89

“Stawanie się” w codzienności /94

Dramat sakralny /96

Recepcja orientalistyczna /96

Leon Cyboran i joga /97

Stanisław Tokarski i Orient  /99

Recepcja antropologiczna u Stanisława Tokarskiego i Marcina Czerwińskiego /100

Od antropologii kulturowej do antropologii religioznawczej /102

Antropologia kultury/103

Filozofia religii /105

Sacrologia eliadowska i jej kontynuacja u Leszka Kołakowskiego /106

Wybrane aspekty filozoficzne eliadowskiej koncepcji religii u Zdzisława Pawlaka i Zofii Zdybickiej /109

Recepcja w psychologii religii  /111

Opis i analiza doświadczenia Boga w ujęciu humanistycznej psychologii religii a recepcja w Polsce /111

Recepcja koncepcji eliadowskich w psychologii rozwoju dorosłych i psychologii mitu /115

Recepcja a metafizyka /116

Rozdział V. Recepcja religioznawcza eliadyzmu w poszukiwaniu klucza interpretacyjnego  /118

Recenzje i wstępy do tłumaczeń jako źródło recepcji /118

Tematyka prac badawczych a źródła recepcji  /133

Tematy prac nawiązujących do religioznawstwa eliadowskiego powstałych w latach 1972-1997 na Wydziale Teologicznym Akademii Teologii Katolickiej /135

 Humanizm religijny z perspektywy religioznawczej /142

 Recepcja krytyczna o charakterze misjologicznym i religioznawczym /147

 Sacrum i profanum w recepcji /151

 Nadużycia terminologiczne – krytyka marksistów /151

 Sacrum w recepcjach religioznawczych /157

 Zagadnienia teodycealne a recepcja religioznawcza  /159

 Recepcje religioznawcze o charakterze jednoaspektowym na przykładzie szamanizmu  /162

 Recepcje religioznawcze o charakterze jednoaspektowym na przykładzie mitu /163

 Chrześcijaństwo na tle innych religii u Mircei Eliadego /167

 Metodologia religioznawcza w polskiej recepcji religioznawstwa Eliadego /168

 Epistemologia Andrzeja Bronka  /168

 Hermeneutyka jako metoda i kategorie eliadowskie w recepcji /169

 Etnoreligioznawstwo /171

 Fenomenologia religii u Eliadego w interpretacji Bronka  /173

 Teoretyczne rozważania o metodzie porównawczej – Eugeniusz Bulanda i Eugeniusz Dąbrowski /177

 Recepcja metodologiczna na przykładzie komparatystyki religioznawczej i religioznawczej  fenomenologii u Tadeusza Dajczera  /179

Zakończenie /184

Summary /189

Bibliografia /190

Indeks osób /200

Indeks problemowy  /205

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie