• Konteksty kulturowe średniowiecznego eposu irańskiego Garšāspnāme i ich źródła

Symbol: 7165
53.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24h
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 6.5
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 2 szt.
ISBN 9788323542636
Zostaw telefon

Autor: Mirosław Michalak

Rok wydania: 2020

Liczba stron: 458

Okładka: miękka

Format: 17,0 cm x 24,0 cm

 

Autor analizuje wybitne dzieło epiki perskiej XI wieku – Garšāspnāme autorstwa Asadiego z Tusu. Bada dwa porządki eposu: heroiczno-mityczny i relacyjno-opisowy, szczegółowo omawia osobę Garšāspa, bohatera i protagonisty eposu, jego charakter, pełnione funkcje i relacje z innymi postaciami dawnej tradycji irańskiej w różnych etapach rozwoju związanego z nią mitu. Snuje też interesujące rozważania na temat kontekstu geograficzno-podróżniczego mitu o Garšaspie.

Na polskim i światowym rynku nie istnieje monografia poświęcona w całości temu dziełu, stanowiącemu skarb kultury Iranu. Badania, których rezultatem jest monografia, opierały się na oryginalnym perskim tekście eposu oraz tworzących jego kontekst źródłach w językach orientalnych, głównie perskim i arabskim. Została w nich zastosowana autorska i całkowicie nowatorska metoda badawcza, polegająca na zdefiniowaniu porządków narracyjnych (przestrzeni narracyjnych) utworu i badaniu kontekstów kulturowych każdej z nich.

Spis treści: PDF Document

CZĘŚĆ PIERWSZA WPROWADZENIE

I. Wstęp /11

  1. Uwagi edytorskie /11
  2. Uwagi dotyczące terminologii /14

II. Metodologia i stan badań nad Garšāspnāme /16

  1. Specyfika badań /16
  2. Metodologia /20
  3. Stan badań /24

III. Główne założenia monografii /31

CZĘŚĆ DRUGA CHARAKTERYSTYKA DZIEŁA

IV. Asadi i jego twórczość /39

V. Analiza formalna i omówienie rzeczywistości przedstawionej dzieła /49

  1.  Forma, język, struktura /50
  2. Omówienie treści Garšāspnāme /58

VI. Porządki narracyjne utworu /103

  1. Porządek heroiczno-mityczny /104
  2. Porządek relacyjno-opisowy /108
  3. Realia historyczne /112
  4. Język i styl a porządki narracyjne utworu /114
  5. Leksyka dzieła w relacji do porządków narracyjnych /120

CZĘŚĆ TRZECIA KONTEKSTY KULTUROWE GARŠĀSPNĀME I ICH ŹRÓDŁA

VII. Mężny Kэrэsaspa. Konteksty kulturowe porządku heroiczno-mitycznego /129

  1. Kərəsāspa i jego czyny w irańskiej tradycji mitycznej i epickiej /129
    Awesta /130
    Tradycja zachowana w piśmiennictwie średnioperskim /133
    Epika nowoperska – Šāhnāme Ferdousiego /145
    Pozostałe przekazy /154
  2. Postać i czyny Garšāspa z eposu Asadiego w świetle tradycji mitycznej i epickiej /159
    Pochodzenie i charakterystyka postaci Garšāspa /160
    Garšāsp w roli smokobójcy /162
    Motyw awestyjskiego Gandarewy w Garšāspnāme /164
    Kābul w tradycji mitycznej i epickiej a przekaz Garšāspnāme /171
    Pozostałe czyny Kərəsāspy / Garšāspa w eposie Asadiego /179 
  3. Garšāsp i Zahhāk w kontekście ortodoksji i heterodoksji w obrębie irańskiego obszaru kulturowego /181
    Charakterystyka Zahhāka w tradycji irańskiej i jego relacja z Gar - šāspem /181
    Analiza postaci Zahhāka w świetle materiału mitycznego – aspekty smoczy, żeński i bliźniaczy /185
    Epicki motyw Haftvāda w kontekście Zahhāka i tożsamości Garšāspa /192
    Charakter postaci Kərəsāspy / Garšāspa w świetle relacji z Zahhākiem /197
  4. Postać Garšāspa w kontekście pozostałych bohaterów epiki perskiej oraz rola motywu inicjacji /200
    Goštāsp /201
    Esfandiār i Rostam /203
    Czyny bohatera Garšāspnāme w perspektywie mitu inicjacyjnego /207
  5. Kontekst topograficzny wybranych wątków narracji porządku heroiczno-mitycznego /211
    Charakterystyka Māzandarānu w Šāhnāme /212
    Māzandarān w tradycji awestyjskiej i średnioperskiej oraz dane Garšāspnāme /215
  6. Interferencja porządków heroiczno-mitycznego i relacyjno-opisowego oraz elementy kontekstu hellenistycznego /223
    Roślinność o ludzkim kształcie, wyspa Simorgha i zaklęte miejsca /224
    Legenda o Miedzianym Grodzie /230
    Legenda o Aleksandrze Macedońskim /240
  7. Podsumowanie /247

VIII. Realia geograficzne i osobliwości odległych krajów i mórz południowych. Konteksty kulturowe porządku relacyjno-opisowego /248

  1. Charakterystyka źródeł /248
  2. Konteksty kulturowe porządku relacyjno-opisowego Garšāspnāme w świetle dostępnego materiału źródłowego /270
    Główne elementy konstytutywne kontekstów kulturowych porządku relacyjno-opisowego Garšāspnāme /270

    Kontekstowość w obszarze topografii /271
    Rola toponimiki /271
    Chiny /276
    Afryka /280
    Indie /281
    Sarandib /282
    Okolice Sarandibu /293
    Wyspy i miejsca odpowiadające toponimom poświadczonym źródłowo /296
    Wyspy i miejsca bez nazwy w Garšāspnāme lub nieznane większości pozostałych źródeł /304

    Kontekstowość w obszarze zjawisk otaczającego świata /313
    Egzotyczna flora i elementy przyrody nieożywionej /313
    Egzotyczna fauna /320
    Fantastyczne stworzenia i zjawiska /327

    Kontekstowość w obrębie egzotyki etnicznej – „dzicy” i obcy w Garšās pnāme /342
    Mieszkańcy odległych krain w zwierciadle demonologii przybyszów /342
    Wyspiarze, pływacy, ludożercy, „dzicy" /352
    Egzotyka Indii i obyczajowość ich mieszkańców /359

    Imiona własne, tytuły, etnonimy /365
  3. Ustalenia nauki a konteksty kulturowe porządku relacyjno-opisowego Garšāspnāme /375
    Osoby Bohu i Mehrāğa oraz dzieje ich konfliktu /376
    Szlak ekspedycji Garšāspa i położenie królestwa Mehrāğa /383
    Tradycje nawigacji oceanicznej Irańczyków w epoce przedmuzułmańskiej i w pierwszych wiekach islamu a przekaz Garšāspnāme /396

CZĘŚĆ CZWARTA PODSUMOWANIE I PERSPEKTYWA DALSZYCH BADAŃ NAD GARŠĀSPNĀME /423

Bibliografia /431

Indeks osób i wybranych postaci mitologicznych i literackich /444

Indeks nazw geograficznych /450

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie