• Heimskringla - wstęp, tom I, II, III - zestaw

Brak towaru
139.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Brak towaru
ISBN 9788381384278
Zostaw telefon

Autor: Snorri Sturlson

Rok wydania: 2019

Liczba stron: wstęp - 240, tom I - 316, tom II - 363, tom III - 368

Okładka: twarda

Format: 15,00 cm x 21,00 cm

 

"Wstęp". Heimskringla - Krąg świata. Pod nazwą tą kryje się, spisany około 1230 roku, zbiór szesnastu sag ukazujących dzieje władców norweskich od czasów legendarnych aż do drugiej połowy XII wieku. Heimskringla należy do najwspanialszych pomników islandzkiego i europejskiego piśmiennictwa doby średniowiecza i od XVI stulecia po dzień dzisiejszy pozostaje jednym z najbardziej znanych i komentowanych dzieł średniowiecznej literatury skandynawskiej, przedmiotem licznych opracowań naukowych, edycji krytycznych i tłumaczeń. Jest uważana nie tylko za cenne źródło historyczne, ale także za arcydzieło literatury średniowiecznej, klasyczny przykład islandzkiej sagi historycznej. Autorem Heimskringli jest Snorri Sturluson (1179-1241), wybitny islandzki poeta, historiograf i polityk. Niniejszy tom przybliża polityczny i literacki życiorys Snorriego oraz kontekst historyczny i kulturowy jego najważniejszego dzieła. Omówione zostały średniowieczne rękopisy zawierające tekst Heimskringli, źródła, z których Snorri korzystał, obecne w tekście wątki legendarne i mitologiczne, styl kompozycji i sposób wykorzystania poezji skaldów oraz relacje intertekstualne z innymi sagami, które spisywano w średniowiecznej Islandii.

Spis treści:

I. Snorri Sturluson i kontekst historyczny jego dzieła /7

Norwegia i Islandia (X-XXX wiek) /7

Snorri Sturluson - szkic biograficzny /16

II. Mitografia islandzkiego średniowiecza  /23

Źródła /23

Edda poetycka /25

Edda Snorriego ./30

Mitologia. Kosmogonia i różne aspekty mitologicznego świata /33

III. Literatura średniowiecznej Islandii (X-XIII wiek)  /43

1. Poezja skaldyczna i eddaiczna /43

Metra /44

Kenningi i heiti /46

Drapur i flokkar /48

Edda Snorriego - podręcznik sztuki poetyckiej /50

Najwybitniejsi poeci /51

2. Sagi /56

Genealogie i sagi królewskie /58

Sagi legendarne /67

Sagi rodowe (sagi o islandczykach) /71

Sagi współczesne /74

Hagiografia i sagi biskupie /76

Sagi skaldyczne /78

poettir /81

IV. Heimskringla /85

1. Autorstwo i struktura /85

2. Snorri jako historyk i pisarz /94

Władza królewska /97

Bitwa /102

Styl narracji Heimskringli /110

Dialogi: Olaf Haraldsson Święty /112

Dialogi: Olaf Tryggvason /117

Dialog prywatny /118

Przemowa /123

Sen /127

3. Źródła Snorriego /132

Skaldyka i prosimetrum Heimskringli /132

Skaldatal /143

Inne źródła narracyjne /145

Relacje interekstualne /151

Źródła mityczno-legendarne /166

4. Rękopisy, wydania i tłumaczenie Heimskringli /174

Islandzkie manuskrypty /175

Zachowane manuskrypty Heimskringli  /180

Czytelnicy Heimskringli w średniowieczu i wczesnej nowożytności /183

Główne kolekcje islandzkich manuskryptów na świecie /184

Drukowane edycje Heimskringli  /186

Tłumaczenia Heimskringli  /188

5. Zasady obecnego przekładu /189

Kalendarium /191

Tablice genealogiczne /193

Mapy /201

Bibliografia /207

Zespół badawczy /225

Indeks nazwisk /227

 

Tom I.

Król Harald wysłał swoich ludzi po pewną dziewczynę, córkę króla Eirika z Hördalandu, która nazywała się Gyda i była na wychowaniu w Valdres u pewnego bogatego gospodarza. Chciał z niej uczynić swoją nałożnicę, ponieważ była bardzo piękną i dumną kobietą. Kiedy posłańcy tam przybyli i przekazali tę wiadomość dziewczynie, odparła, że nie poświęci swojego dziewictwa, żeby wziąć na męża króla, który nie włada większym królestwem niż kilka dzielnic.
– Wydaje mi się dziwnym – rzekła – że nie ma tu króla, który chciałby posiąść całą Norwegię i być jej samodzielnym władcą, jak król Gorm w Danii czy Eirik w Uppsali.
Posłańcy pomyśleli, że jej słowa są pełne pychy i spytali, co jej odpowiedź właściwie oznacza. Powiedzieli, że Harald jest królem tak potężnym, iż byłby dla niej doskonałą partią, ale ponieważ odpowiedziała na ich posłanie w inny sposób niż zakładali, nie mogli tym razem jej zabrać, chyba że za jej zgodą. Przygotowali się więc do wyjazdu, a gdy ich żegnano, Gyda poprosiła ich, by pozdrowili Haralda i przekazali mu, że zgodzi się zostać jego żoną, jeśli on wpierw, dla niej, zawładnie całą Norwegią i będzie nią rządził sam, jak król Eirik Szwecją czy król Gorm Danią.
– Bo moim zdaniem – rzekła – tylko wtedy będzie miał prawo zwać się królem całego ludu.  

Saga o Haraldzie Pięknowłosym

Spis treści:

Prolog  /7

 Saga o Ynglingach   /13 

Saga o Halfdanie Czarnym  /69 

Saga o Haraldzie Pięknowłosym  /77 

Saga o Hakonie Dobrym    /121 

Saga o Haraldzie Szarym Płaszczu   /159 

Saga o Olafie Tryggvasonie   /181

Indeks osób    /297

 

Tom II.

Kiedy król Olaf ustawił swoją armię, chłopi jeszcze nie nadeszli. Olaf kazał więc swoim usiąść i odpocząć. Król sam usiadł i całe wojsko wraz z nim. Miał wokół siebie sporo miejsca. Pochylił się i złożył głowę na kolanach Finna Arnasona. Wówczas ogarnęła go senność i trwało to dłuższą chwilę. Wtedy zobaczyli chłopskie wojsko, nadciągające ku nim pod wzniesionymi sztandarami. Było ich bardzo wielu. Finn obudził króla i powiedział, że chłopi nadchodzą. Król się przebudził i rzekł:

– Dlaczego mnie obudziłeś, Finnie, dlaczego nie pozwoliłeś mi wyśnić mojego snu do końca?
Finn odpowiedział:
– Chyba twój sen nie był ważniejszy od obudzenia się i przygotowania na spotkanie tej armii, która teraz idzie przeciw nam. Czy nie widzisz, jak blisko podeszli?
Król odrzekł:
– Jeszcze nie są tak blisko, mogłem spać dłużej.
Finn zapytał:
– O czym śniłeś, królu, skoro uważasz, iż tak wielką stratą jest to, że cię obudziłem?
Olaf opowiedział wtedy, że we śnie ujrzał wielką drabinę, po której wszedł tak wysoko, iż niebo się otworzyło, bo tam owa drabina prowadziła.
– Wszedłem na najwyższy szczebel – mówił – a wówczas mnie obudziłeś.

Saga o Olafie Świętym

Spis treści:

Saga o Olafie Świętym   /7

Indeks osób  /351

 

Tom III.

Sigurd Zły Diakon z grupą ludzi poszli do domu, w którym spał król, wyłamali drzwi i weszli do środka z dobytą bronią. Ivar Kolbeinsson zadał królowi Haraldowi pierwszy cios. Król legł do łoża pijany i spał twardo, ale przebudził się, gdy go zaatakowano, i rzekł, jeszcze nie w pełni świadom:

– Okrutnie sobie ze mną pogrywasz, Thoro! Kobieta zerwała się i zawołała:
– To oni okrutnie sobie z tobą pogrywają, ci, którzy życzą ci gorzej niż ja!
Tak król Harald stracił życie.
Sigurd wyszedł stamtąd ze swoimi ludźmi i kazał wezwać do siebie tych, którzy obiecali stanąć po jego stronie, jeśli zdoła pozbawić życia króla Haralda. Potem weszli na statek, wzięli się do wioseł i popłynęli przez zatokę przed dwór królewski. Zaczęło już świtać. Sigurd wstał i przemówił do ludzi, którzy stali na królewskiej przystani. Ogłosił śmierć króla Haralda ze swoich rąk i zażądał od nich, by przyjęli go i obrali na króla, do czego ma prawo z urodzenia. Wtedy zbiegli się do przystani liczni ludzie z królewskiej siedziby i zawołali jak jeden mąż, przysięgając, że nigdy nie przyjmą za króla i nie obiecają służby człowiekowi, który zamordował własnego brata:
– A jeśli on nie był twoim bratem, to nie masz żadnego prawa, aby być królem.

Saga o Magnusie Ślepym i Haraldzie Słudze

Spis treści:

Saga o Magnusie Dobrym   /7

Saga o Haraldzie Sigurdarsonie   /57

Saga o Olafie Cichym   /163 

Saga o Magnusie Bosonogim   /169

 Saga o synach Magnusa   /193 

Saga o Magnusie Ślepym i Haraldzie Słudze     /227 

Saga o synach Haralda   /249 

Saga o Hakonie Barczystym    /287 

Saga o Magnusie Erlingssonie    /311 

Indeks osób    /349

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie