- Kategorie
-
Diabeł w kulturze polskiej
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788366989146 |
EAN | 9788366989146 |
Zostaw telefon |
Autor: Michał Rożek
Rok wydania: 2021
Liczba stron: 368
Okładka: twarda
Format: 14,5 cm x 20,5 cm
Obszerne i solidne kompendium wiedzy na temat motywu diabła w kulturze polskiej.
"(…) co by się stało z naszymi dziełami sztuki i katedrami, gdyby wszystko, co się do diabła odnosi, nagle z nich znikło" - Leszek Kołakowski.
Diabeł w kulturze polskiej zajmuje bardzo ważne miejsce. W podaniach ludowych oraz legendach czartów nie brakuje – włóczyły się po pustkowiach, czyhały na rozstajach dróg, przemierzały mokradła, zajmowały opuszczone młyny, domy, a nawet całe dwory i zamczyska. Nie pogardzały też wiatrakami i wiekowymi wierzbami.Jak pisze Michał Rożek, w niniejszej książce koncentrujący się na różnych aspektach istnienia wysłannika piekieł: Diabły, lęgnące się na polskiej ziemi z przeróżnych opowieści i podań, zawsze napawały pobożny lud przerażeniem. Zło, którego symbolem jest szatan, zawsze ekscytowało, a czasem też przerażało. Autor pokazuje, jak mocno postać i motyw diabła zakorzenione są w kulturze śródziemnomorskiej i w tradycji judeochrześcijańskiej, z elementami zapożyczonymi z Persji. Przedstawia historię czarta dosłownie, począwszy od ustaleń kulturowych, historię diabła „na etacie”, a także dzieje motywów diabelskich i postawy czarciej w wyobrażeniach życia społecznego. Diabeł w kulturze polskiej to książka, która dokładnie wyczerpuje temat, a przy okazji pochłania bez reszty.
Spis treści:
Słowo wstępne /5
Rozdział I. Wprowadzenie czyli satanologia stosowana /9
Dualizm dobra i zła, czyli unde malum? /9
Szatan w kulturze judaistycznej /12
Szatan w kulturze chrześcijańskiej Nowego Testamentu /19
Descendi ad inferos, czyli wizja piekła /23
Książę piekieł u manichejczyków /31
Bogomilcy i katarowie /40
Diabelskie imiona /46
Rozdział II. Millenarystyczna wizja czarta /53
Groza tysięcznego roku /53
Chiliastyczne koncepcje Joachima z Fiore /63
Rozdział III. Szatan w kulturze elitarnej średniowiecza /69
Demony zła w Polsce przedchrześcijańskiej /69
Cvitas Dei et Civitas Diaboli /75
Dogmatyczne ujęcie szatana /78
Ciało nasz wróg /84
Kobieta narzędziem szatana /87
Biczownicy i kult Antychrysta /92
Zabobonny lęk przed diabłem /99
Miracula siedliskiem diabelskim? /100
Kronikarskie czarty /105
Smok wawelski symbolem szatana - Bazyliszek /109
Zło i szatan w symbolice zwierzęcej /113
Diabeł a sztuka, czyli rzecz o wyobrażeniach szatańskich /118
Rozdział IV. Kusiciel pobożnych mnisze /127
Rozdział V. Diabły renesansowe i barokowe /139
Wyobrażenie diabła w Rzeczypospolitej Obojga Narodów /139
Mistrz Twardowski i diabelskie sztuczki /148
Belfagor /162
Hagiografia, czyli vas daemonum /163
Heretyk - lustrzane odbicie szatana /172
Diabły nobilitowane i cudzoziemskie /177
Rozdział VI. Antyszatańskie remedia /195
Cudowne obrazy /195
Egzorcyzmy /204
Chrześcijańskie środki zaradcze /214
Amulety i inne praktyki antydemoniczne /221
"Unikaj imienia złego" /226
Rozdział VII. Ludowa wizja złego /229
Lęk i zabobon? 229
Kategorie złych duchów /238
Diabelski strój /246
Szatan detektywem /247
Budowniczy mostów /248
Szatańskie podróże /250
Diabelskie kamienie /252
Pijanice w szponach szatana /254
Cyrograf /260
Diabeł na Wniebowstąpienie /265
Kalikstowy czart /268
Rozdział VIII. Sług czarta mnogość wszelka /271
Czarownica powołana - kochanica diabła /271
Syndrom Łysej Góry /288
Antidota na czarownice /303
Rozdział IX. Pożegnanie czy powitanie diabła? /307
Szatan ostatnich dwóch stuleci /307
Jarmarczna satanomania /317
Współczesna naiwna wiara w szatana /320
Szatan w objawieniach /324
Diabeł we współczesnej doktrynie Kościoła /328
Kulty satanistyczne /335
Wizja Armagedonu - millenaryzm 2000 roku /341
Mikołajkowy i świąteczny diabeł /345
Robotniczy diabeł /348
Posłowie /353