- Kategorie
-
Wokół osoby i myśli Orygenesa
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Mała ilość 2 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788380619289 |
EAN | 9788380619289 |
Zostaw telefon |
Autor: ks. Mariusz Szram
Rok wydania: 2021
Liczba stron: 478
Okładka: twarda
Format: 15,5 cm x 24,0 cm
Spis treści:
Wprowadzenie /5
Wokół osoby Orygenesa
I. Kwestia autentyczności kastracji Orygenesa /11
1. Argumentacja za uznaniem autokastracji Orygenesa za fakt /12
2. Argumentacja podważająca autentyczność samokastracji Orygenesa /38
II. Problem ważności święceń kapłańskich Orygenesa 55
1. Przebieg wydarzeń /56
2. Ocena zarzutów wobec święceń Orygenesa /70
3. Orygenes o swoim kapłaństwie /74
Wokół myśli Orygenesa
I. Orygenesowe poszukiwanie sensu tekstu biblijnego /81
1. Podstawowe założenia egzegezy alegorycznej /83
2. Model egzegezy Pisma Świętego /87
II. Chrystocentryzm egzegezy biblijnej w rozumieniu Orygenesa /93
1. Chrystus jako klucz hermeneutyczny do interpretacji Pisma Świętego .94
2. Osobowy charakter Słowa Bożego /101
3. Duch, dusza i ciało biblijnego Słowa /107
4. Kontakt chrześcijanina ze Słowem Bożym jako dialog osób /110
III. Egzemplifikacja egzegezy duchowej Orygenesa: interpretacja alegoryczna postaci kobiecych Starego Testamentu /115
1. Kobiety starotestamentalne jako typy Synagogi i Kościoła oraz jako alegorie walki duchowej /118
2. Kobiety starotestamentalne jako alegorie wad /122
3. Kobiety starotestamentalne jako alegorie cnót /124
4. Oblubienica z Pieśni nad Pieśniami jako alegoria Kościoła i duszy ludzkiej /130
IV. Orygenesowe poszukiwania terminologii teologicznej /135
1. Ἀγαθά - Ἐπίνοιαι - Ὀνόματα, czyli różne aspekty tej samej rzeczywistości Syna Bożego /136
2. Εἶναι - Γίνεσθαι, czyli sposoby bytowania Ojca i Syna /141
V. Orygenesowa koncepcja Trójcy Świętej /147
1. Relacja między Ojcem i Synem /151
2. Początki teologii Ducha Świętego /155
3. Kwestia ortodoksyjności trynitologii Orygenesa /161
VI. Chrystus jako uosobienie cnót według Orygenesa /167
1. Cnoty - dobra uosobione w Chrystusie /168
2. Chrystus jako Mądrość /171
3. Chrystus jako Miłość /177
4. Chrystus jako Sprawiedliwość /180
VII. Pełna natura ludzka Chrystusa w świetle Orygenesowej koncepcji człowieka /183
1. Chrystus - pełen Bóg i pełen człowiek /185
2. Trychotomiczna antropologia duchowa: ducha - dusza - ciało /188
3. Duch jako najwyższy element natury ludzkiej Chrystusa /191
4. Dusza Chrystusa i jej funkcja pośrednicząca między Boską i ludzką naturą Zbawiciela /192
5. Prawdziwe ciało Chrystusa zasłaniające i ujawniające Jego Bóstwo /197
VIII. Grzech Adama - upadek w preegzystencji czy w życiu ziemskim? Nauka Orygenesa o pierwszym grzechu w Komentarzu do listu św. Pawła do Rzymian /203
1. Upadek bytów duchowych w preegzystencji czy grzech człowieka? /208
2. Nieposłuszeństwo Bogu istotą grzechu Adama /213
3. Pożądliwość cielesna, ziemskie ciało, śmierć i utrata czci jako główne skutki grzechu pierwszego człowieka /215
4. Czy wszyscy ludzie zgrzeszyli w Adamie czy na podobieństwo Adama, czyli o udziale w pierwszym grzechu /222
5. Chrystus jedynym wybawicielem człowieka ze stanu grzechu /231
IX. Orygenesowe rozumienie kapłaństwa /235
1. Terminologia /236
2. Chrystocentryczna metoda wykładu Orygenesa /238
3. Królewskie kapłaństwo wszystkich wiernych i kapłaństwo ministerialne /240
4. Rola wewnętrznej świętości kapłana, czyli kapłaństwa duchowego /242
5. Obowiązki biskupów, prezbiterów i diakonów /244
6. Obowiązki świeckich wobec osób duchownych /247
7. Święcenia kapłańskie /247
8. Udział wiernych świeckich w funkcjach współcześnie zastrzeżonych kapłanom urzędowym /249
a. Odpuszczanie grzechów, nakładanie pokuty i kierownictwo duchowe /249
b. Publiczne komentowanie Pisma Świętego na zgromadzeniu liturgicznym /252
c. Funkcje sprawowane przez kobiety - wdowy, diakonisy i prorokinie /254
X. Duchowe znaczenie terminu "ołtarz" w myśli teologicznej Orygenesa /261
1. Krytyka materialnych ołtarzy /264
2. Chrystus jako prawdziwy ołtarz Nowego Testamenty /267
3. Ołtarz w duszy człowieka /270
XI. Koncepcja modlitwy integralnej w ujęciu Orygenesa /
1. Dwie klasyfikacje form modlitwy /278
2. Prośby za siebie i bliźnich jako przejaw zależności od Boga /
3. Dziękczynienie jako wyraz wdzięczności Bogu za otrzymane dobrodziejstwa /283
4. Błaganie o litość dla odstępstw od Boga /285
5. Uwielbienie jako spoiwo całej modlitwy /288
XII. Od obrazu do podobieństwa Bożego - dynamiczna koncepcja antropologii duchowej w rozumieniu Orygenesa /295
1. Rozróżnienie znaczeniowe pojęć "obraz" i "podobieństwo" /297
2. Chrystus preegzystujący prawdziwym obrazem Boga /300
3. Obraz Boży w duszy człowieka /301
4. Droga do uzyskania podobieństwa do Boga /303
XIII. Kościół jako rzeczywistość wieczna w doktrynie Orygenesa /311
1. Idea Kościoła w umyśle Boga /313
2. Duchowy Kościół w preegzystencji /315
3. Kościół Starego Testamentu /317
4. Uniwersalny Kościół Chrystusa /320
5. Kościół eschatologiczny - odnowiony i doskonały /325
XIV. Orygenes a millenaryzm - jednoznaczne odrzucenie czy przyjęcie pewnych inspiracji? /333
1. Zarzuty Orygenesa wobec materialistycznego rozumienia eschatologii /338
2. Orygenesowa interpretacja zagadnień eschatologicznych poruszanych przez millenarystów /345
3. Inspiracje millenarystyczne w myśli Orygenesa /351
XV. Czy ciało w ziemskiej postaci zmartwychwstanie, czyli o naturze ciała zmartwychwstałego /359
1. Zarzuty Metodego z Olimpu /361
2. Orygenesowe rozumienie pojęć σάρξ i εἶδος oraz relacja między nimi /364
3. Możliwość zmartwychwstania jakiejś postaci ciała określanego terminem /368
Zamiast zakończenia. Życie i myśl Orygenesa - próba syntezy /381
Bibliografia /399
Wykaz skrótów /447
Indeks cytatów biblijnych /451
Summary /457