- Kategorie
-
Wendel Roskopf architekt wczesnego renesansu. Mity i rzeczywistość
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 978-83-7432-585-1 |
EAN | 9788374325851 |
Zostaw telefon |
Autorka: Klara Kaczmarek-Löw
Rok wydania: 2010
Ilość stron: 412
Oprawa: miękka
Format: 16,5 cm x 24,0 cm
Seria: Studia z Historii Kultury Europy Środkowej
Uwaga - przybrudzona okładka i grzbiet
Kim był Wendel Roskopf? Nowatorskim architektem, który zainicjował włoski renesans na Śląsku i Górnych Łużycach, a jednocześnie do perfekcji doprowadził system budowania późnogotyckich sklepień krzywoliniowych? Czy może jednak ordynarnym chłopskim czeladnikiem i źle poinformowanym prowincjuszem, który w swoich portalach stosował grubo ciosane, prymitywne, niemal ludowe formy? Był Roskopf Werkmeistrem w Görlitz, rzeźbiarzem-dekoratorem, a może architektem-inżynierem, projektantem, kierownikiem budowy czy opiniodawcą? Na te i inne pytania, obecne w literaturze przedmiotu od ponad 150 lat, próbuje odpowiedzieć niniejsza książka, sytuując przypisywane Roskopfowi budowle na Śląsku, w Czechach i na Górnych Łużycach w kontekście architektury przełomu XV i XVI w. w Europie Środkowo-Wschodniej.
Spis treści:
1. Wstęp /8
1.1. Cel i metody pracy /9
1.2. Stan badań /11
2. Rekonstrukcja życia i twórczości Wendla Roskopfa na podstawie źródeł pisanych /26
2.1. Życiorys /27
2.2. Biografia artystyczna. Próba rekonstrukcji na podstawie źródeł /35
2.3. Działalność potomków Roskopfa w Görlitz /45
3. Warsztat Wendla Roskopfa
3.1. "Warsztat Roskopfa" /51
3.2. Wizualizacja architekta w dziele - znak kamieniarski, monogram i autoportret /55
3.2.1. Wendel Roskopf i jego warsztat /55
3.2.2. Hand Lindener /60
4. Późny gotyk w ceuvre Roskopfa /62
4.1. Późnogotycki język form /63
4.1.1. Elewacje /63
4.1.2. Wnętrza /65
4.1.3. Obramienia okienne, portale /70
4.2. Ornament gałęziowo-konarowy /73
4.2.1. Kutna Hora /73
4.2.2. Herb Taboru /75
4.2.3. Portale w Taborze i Görlitz /76
4.2.4. Bechyne /78
4.3. Sklepienia sieciowe i gwiaździste /79
4.3.1. Sklepienia sieciowe /79
4.3.1.1. Sala filarowa w Taborze, Sala Mieszczańska i sień w ratuszu w Lubaniu /80
4.3.1.2. Sala Posiedzeń w ratuszu lubańskim /82
4.3.1.3. Wykusz skrzydła sądowego ratusza, empora fary i podcienia kamienicy Untermarkt 26 w Görlitz /83
4.3.1.4. Sala Rycerska w Grodźcu /84
4.3.1.5. Sala Ławy we Lwówku Śląskim /84
4.3.2. Sklepienia gwiaździste / 86
4.3.2.1. Sklepienia podchórza w Bolesławcu /87
4.3.2.2. Sala Kominkowa w Grodźcu /88
4.3.2.3. Sklepienia w Czernej /89
4.4. Sklepienia krzywoliniowe /91
4.4.1. Sień w Grodźcu /93
4.4.2. Sala Delegacji w Lwówku Śląskim i sień kamienicy Peterstrasse 8 (1528) w Görlitz /94
4.4.3. Kruchty północna (1543) i południowa (1553) kościoła św. św. Piotra i Pawła w Görlitz /97
4.4.4. Przedsionek Sali Ślubów (Posiedzeń) w Lubaniu /97
4.4.5. Sala Ślubów w Bolesławcu /98
4.4.6. Sala Posiedzeń we Lwówku Śląskim /99
4.4.7. Wielka Sień we Lwówku Śląskim /100
4.4.8. Kaplica Krzyża Świętego w Görlitz /102
5. Geneza i rozwój form wczesnorenesansowych w budowlach Wendla Roskopfa i jego uczniów /106
5.1. Portale /107
5.1.1. Portale ramowe /108
5.1.2. Portale arkadowe /112
5.1.3. Portale aediculowo-ramowe /115
5.1.3.1. Portale aediculowo-ramowe kolumnowe /115
5.1.3.2. Portale aediculowo-ramowe pilarowe /123
5.1.4. Portale aediculowo-ukośniowe /136
5.1.4.1. Portale aediculowo-ukośniowe kanelowane /136
5.1.4.2. Portale aediculowo-ukośniowe kandelabrowe /138
5.1.4.3. Portale aediculowo-ukośniowe płycinowe /143
5.1.4.4. Portale aediculowo-ukośniowe siedziskowe /148
5.1.5. Uwagi końcowe /149
5.2. Budowle bramne, kruchty /151
5.2.1. Brama wjazdowa w Legnicy /151
5.2.2. Kruchty /153
5.3. Wykusze /155
5.3.1. Kamienica Bruderstrasse 8 /155
5.3.2. Kamienica Untermarkt 24 /157
5.3.3. Wykusz Sali Sądowej ratusza w Görlitz /158
5.3.4. Kamienica Nikolaistrasse 10 /158
5.4. Inne elementy architektoniczne /159
5.4.1. Kominki /159
5.4.2. Kolumny /159
5.4.3. Mównica /164
5.4.4. Sakramentaria /165
5.4.5. Attyki /166
5.5. Nagrobki, epitafia, tablice fundacyjne /167
5.5.1. Fundacje Wolfa von Busewoya w Chojnowie i Niedźwiedzicach /168
5.5.2. Nagrobki aediculowe w Dobrocinie i Świerzawie /170
5.5.3. Nagrobki aediculowe tzw. Mistrza nagrobka Krzysztoda Hoberga /170
5.5.4. Nagrobek Franza von Necherna w Chichach /172
5.5.5. Nagrobki Zedlitzów w Prochowicach /173
5.5.6. Epitafium Anny von der Heyde w Legnicy /174
5.6. Obramienia okienne /174
5.6.1. Okno elewacji wschodniej ratusza w Görlitz /175
5.6.2. Obramienie zegara wieży ratusza w Lubaniu /176
5.7. Artykulacja i kompozycja fasady /177
5.7.1. Ratusz we Lwówku Śląskim /177
5.7.2. Kratownica pilastrowo-gzymsowa /179
5.7.2.1. Podziały kanelowane /179
5.7.2.2. Podziały kandelabrowe i inne /186
5.7.3. Kratownica kolumnowo-gzymsowa /188
5.7.4. Inne systemy artykulacji /189
5.7.4.1. Komórki kratownicowe /189
5.7.4.2. Okna jako element artykulacji /190
5.7.5. Geneza form i ich konotacje /190
5.8. Koniunkcja renesansowej fasady z późnogotyckim wnętrzen /194
5.9. Graficzne wzory renesansowych kompozycji Roskopfa /198
6. Rzeźba architektoniczna w budowlach przypisywanych Roskopfowi /204
6.1. Wypełnienia pilastrów /205
6.2. Kapitele /210
6.3. Płyciny cokołów, rzeźby /212
6.4. Wzory graficzne rzeźby /215
6.5. Charakterystyka form /222
6.5.1. Śląsk /222
6.5.1.1. Lwówek Śląski /222
6.5.1.2. Wrocław /223
6.5.1.3. Legnica /223
6.5.1.4. Inne zabytki śląskie /224
6.5.2. Górne Łużyce /226
6.5.2.1. Görlitz /226
6.5.2.2. Lubań /227
6.5.3. Wielkopolska /228
7. "Szkoła Roskopfa" a sztuka renesansowa na Górnych Łużycach i Śląsku /230
7.1. Architektura Görlitzi i Górnych Łużyc w drugiej połowie XVI wieku /231
7.1.1. Wpływy "warsztatu Roskopfa" /231
7.1.2. Działalność Wendla II i Jonasa Roskopfów /233
7.2.2. Architektura śląskiego renesansu w drugiej połowie XVI wieku /235
8. Weryfikacjaceuvre Roskopfa. Obraz alternatywny /242
Katalog /250
Drzewo genealogiczne rodziny Roskopf w Görlitz, od 1519 do 1613 roku /368
Bibliografia /372
Spis ilustracji /402
Streszczenie /406
Zusammenfassung /410