• Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i w XVI wieku

Symbol: 18705
112.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Mała ilość
ISBN 9788301241209
Zostaw telefon

Autorka: Grażyna Bastek

Rok wydania: 2025

Liczba stron: 464

Okładka: miękka ze skrzydełkami

Format: 16,0 cm x 23,0 cm

Wydanie drugie

 

Synteza współczesnej wiedzy o technikach malarskich mistrzów weneckich Dla badaczy technik malarskich sztuka Wenecjan to szczególnie ciekawe pole, a jednocześnie duże wyzwanie. Muszą się bowiem zmierzyć z wielowiekowymi legendami i tajemnicami warsztatu największych mistrzów koloru. Wyjątkowość sztuki weneckiej opierała się na wysokiej jakości dostępnych w mieście tworzyw i eksperymentach technologicznych, prowadzonych przez miejscowych artystów. W ciągu ostatnich kilku dekad obrazy mistrzów weneckich poddane zostały wnikliwym badaniom technologicznym. Rentgenogramy, reflektogramy w podczerwieni i próbki farby pobrane z wielu wybitnych dzieł pozwoliły na identyfikację materiałów używanych przez malarzy i rozpoznanie ich warsztatowych procedur. Grażyna Bastek opisuje budowę dawnych malowideł. Pisząc o funkcjonowaniu warsztatów największych artystów weneckich – Belliniego, Giorgiona, Tycjana i Tintoretta – skupia się nie tylko na materii ich dzieł, lecz także na technikach warsztatowych, organizacji pracy, zamówieniach i ich realizacjach. Warsztaty weneckie to doskonała pozycja zarówno dla studentów historii sztuki oraz wszystkich osób planujących podjęcie studiów w tym obszarze, jak i dla pasjonatów malarstwa, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę.

(opis wydawcy)

Spis treści:

Wstęp. Dawni mistrzowie we współczesnych muzeach  /9

Część I. Struktura obrazu  /27

Podobrazia  /29

  • Podobrazia drewniane /29
  • Podobrazia płócienne  /36

Grunty  /45

  • Gruntowanie desek  /45
  • Gruntowanie desek i płócien w XVI wieku  /48

Złocenia  /51

  • Złoto płatkowe  /52
  • Rytowanie, puncowanie, sgraffito  /53
  • Złoto proszkowe  /56

Podrysowanie  /59

  • Przygotowanie do malowania /59
  • Materiały stosowane do nanoszenia podrysowań  /63
  • Metody nanoszenia podrysowań  /65

Imprimitura  /71

Farby i warstwy malarskie  /81

  • Wyrabianie farb  /81
  • Przygotowanie palet  /83
  • Kolejność malowania  /87

Spoiwa malarskie. Między techniką a stylem  /89

  • Spoiwo klejowe /91
  • Malarstwo temperowe we Włoszech  /97
  • Malarstwo olejne na północy Europy i w Niderlandach  /102
  • Pomiędzy Niderlandami a Italią  /107
  • Adaptacja spoiwa olejnego we Włoszech  /113
  • Adaptacja spoiwa olejnego w Wenecji  /121
  • Werniksy  /126

Część II. Disegno i colorito w Wenecji  /133

Disegno veneziano. Rysunek w warsztatach weneckich mistrzów  /135

  • Giovanni Bellini  /137
  • Giorgione  /151
  • Tycjan  /156
  • Tintoretto  /165
  • Disegno i colorito w świetle florenckiej praktyki warsztatowej /174
  • Unione Michała Anioła /178
  • Sfumato Leonarda da Vinci  /183

Colorito veneziano  /191

  • Materiały malarskie w Wenecji  /192
  • Wenecka paleta  /209
  • Colore i colorito /219
  • Boschini i pochwała weneckiego malarstwa: macchie, senza macchia, anzi splendori  /221
  • Sprezzatura /224

Część III. Warsztaty mistrzów weneckich od Belliniego do Tintoretta  /229

Giovanni Bellini  /231

  • Repliki w warsztacie Belliniego  /242
  • Technika malarska Belliniego  /252
  • Uczta bogów - Giovanni Bellini i Tycjan  /259

Giorgione  /265

  • Leonardo w Wenecji  /270
  • Durer i sztuka niemiecka w Wenecji  /277
  • Sfortuna critica  /283
  • Giorgione i giorgioneschi  /290
  • Technika malarska Giorgiona  /295
  • Farby mistrza  /298
  • Badania technologiczne a interpretacje obrazów Giorgiona  /302

Tycjan  /313

  • Repliki w warsztacie Tycjana  /324
  • Technika malarska Tycjana  /346
  • W stronę późnego stylu. Pittura di macchia  /353
  • Non finito  /358

Jacopo Comin, zwany Robusti, zwany Tintoretto  /383

  • Il disegno di Michelangelo e il colorito do Tiziano  /388
  • Portrety i ich repliki w warsztacie Tintoretta  /399
  • Prestezza del fatto  /403
  • Technika malarska Tintoretta  /410

Zakończenie /423

Indeks osób  /427

Źródła ilustracji  /433

Bibliografia  /437

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie