- Kategorie
-
Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i w XVI wieku


Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność |
Mała ilość
|
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788301241209 |
EAN | 9788301241209 |
Zostaw telefon |
Autorka: Grażyna Bastek
Rok wydania: 2025
Liczba stron: 464
Okładka: miękka ze skrzydełkami
Format: 16,0 cm x 23,0 cm
Wydanie drugie
Synteza współczesnej wiedzy o technikach malarskich mistrzów weneckich Dla badaczy technik malarskich sztuka Wenecjan to szczególnie ciekawe pole, a jednocześnie duże wyzwanie. Muszą się bowiem zmierzyć z wielowiekowymi legendami i tajemnicami warsztatu największych mistrzów koloru. Wyjątkowość sztuki weneckiej opierała się na wysokiej jakości dostępnych w mieście tworzyw i eksperymentach technologicznych, prowadzonych przez miejscowych artystów. W ciągu ostatnich kilku dekad obrazy mistrzów weneckich poddane zostały wnikliwym badaniom technologicznym. Rentgenogramy, reflektogramy w podczerwieni i próbki farby pobrane z wielu wybitnych dzieł pozwoliły na identyfikację materiałów używanych przez malarzy i rozpoznanie ich warsztatowych procedur. Grażyna Bastek opisuje budowę dawnych malowideł. Pisząc o funkcjonowaniu warsztatów największych artystów weneckich – Belliniego, Giorgiona, Tycjana i Tintoretta – skupia się nie tylko na materii ich dzieł, lecz także na technikach warsztatowych, organizacji pracy, zamówieniach i ich realizacjach. Warsztaty weneckie to doskonała pozycja zarówno dla studentów historii sztuki oraz wszystkich osób planujących podjęcie studiów w tym obszarze, jak i dla pasjonatów malarstwa, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wstęp. Dawni mistrzowie we współczesnych muzeach /9
Część I. Struktura obrazu /27
Podobrazia /29
- Podobrazia drewniane /29
- Podobrazia płócienne /36
Grunty /45
- Gruntowanie desek /45
- Gruntowanie desek i płócien w XVI wieku /48
Złocenia /51
- Złoto płatkowe /52
- Rytowanie, puncowanie, sgraffito /53
- Złoto proszkowe /56
Podrysowanie /59
- Przygotowanie do malowania /59
- Materiały stosowane do nanoszenia podrysowań /63
- Metody nanoszenia podrysowań /65
Imprimitura /71
Farby i warstwy malarskie /81
- Wyrabianie farb /81
- Przygotowanie palet /83
- Kolejność malowania /87
Spoiwa malarskie. Między techniką a stylem /89
- Spoiwo klejowe /91
- Malarstwo temperowe we Włoszech /97
- Malarstwo olejne na północy Europy i w Niderlandach /102
- Pomiędzy Niderlandami a Italią /107
- Adaptacja spoiwa olejnego we Włoszech /113
- Adaptacja spoiwa olejnego w Wenecji /121
- Werniksy /126
Część II. Disegno i colorito w Wenecji /133
Disegno veneziano. Rysunek w warsztatach weneckich mistrzów /135
- Giovanni Bellini /137
- Giorgione /151
- Tycjan /156
- Tintoretto /165
- Disegno i colorito w świetle florenckiej praktyki warsztatowej /174
- Unione Michała Anioła /178
- Sfumato Leonarda da Vinci /183
Colorito veneziano /191
- Materiały malarskie w Wenecji /192
- Wenecka paleta /209
- Colore i colorito /219
- Boschini i pochwała weneckiego malarstwa: macchie, senza macchia, anzi splendori /221
- Sprezzatura /224
Część III. Warsztaty mistrzów weneckich od Belliniego do Tintoretta /229
Giovanni Bellini /231
- Repliki w warsztacie Belliniego /242
- Technika malarska Belliniego /252
- Uczta bogów - Giovanni Bellini i Tycjan /259
Giorgione /265
- Leonardo w Wenecji /270
- Durer i sztuka niemiecka w Wenecji /277
- Sfortuna critica /283
- Giorgione i giorgioneschi /290
- Technika malarska Giorgiona /295
- Farby mistrza /298
- Badania technologiczne a interpretacje obrazów Giorgiona /302
Tycjan /313
- Repliki w warsztacie Tycjana /324
- Technika malarska Tycjana /346
- W stronę późnego stylu. Pittura di macchia /353
- Non finito /358
Jacopo Comin, zwany Robusti, zwany Tintoretto /383
- Il disegno di Michelangelo e il colorito do Tiziano /388
- Portrety i ich repliki w warsztacie Tintoretta /399
- Prestezza del fatto /403
- Technika malarska Tintoretta /410
Zakończenie /423
Indeks osób /427
Źródła ilustracji /433
Bibliografia /437