• Teodoryk Wielki i Kasjodor. Studia nad tworzeniem tradycji dynastycznej Amalów

Symbol: 19665
38.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 11
Odbiór w punkcie Poczta Polska 10
In Post paczkomaty 11
Poczta Polska Pocztex 48 11
In Post kurier 12
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 13
Poczta Polska Pocztex 48 17
Dostępność Mała ilość
ISBN 978832422254
Zostaw telefon

Autor: Robert Kasperski

Rok wydania: 2013

Liczba stron: 298

Okładka: miękka ze skrzydełkami

Format: 14,0 cm x 20,5 cm

 

Debata czy tradycja dynastyczna gockiego rodu królewskiego Amalów stanowi pozostałość wielowiekowej gockiej tradycji plemiennej, czy jest raczej – jak chce autor  - „wynalezioną tradycją” skonstruowaną na potrzeby legitymizacji władzy Teodoryka Wielkiego (zm. 526) jest głównym przedmiotem niniejszego studium. Podejmując dyskusję z różnymi ujęciami historyków autor przedstawia rolę ideologii władzy rodu Amalów jako instrumentu legitymizacji, który uprawomocniał ich władzę nad Italią, Hiszpanią i Galią. Tradycja dynastyczna rodu Teodoryka Wielkiego wbrew ujęciom niemieckojęzycznej historiografii wpisywała się w ramy  rzymskiej imperialnej ideologii, nie zaś zgodnie z tezą germańskiej kontynuacji, gockiej monarchii sakralnej. 

(opis wydawcy)

Spis treści: 

Wprowadzenie /7

Rozdział I. Problemy tradycji dynastycznej Amalów /13

Tradycja czy „wynaleziona tradycja”? /13

Problem „tradycji ustnej” przy spisywaniu Historii Gotów  /29

Origo gentis Gotów Kasjodora?  /39

Historia Gothorum Kasjodora /51

De origine actibusque Getarum Jordanesa  /63

Problemy z utrzymywaniem tezy o egzystencji "tradycji amalskiej" przed panowaniem Teodoryka w Italii /71

Rozdział II. Eutaryk Cilliga i jego gockie dziedzictwo  /82

Wstęp  /82

Władza Teodoryka Wielkiego nad królestwem Wizygotów  /84

Analiza źródeł dotyczących panowania Teodoryka i Amalaryka  /87

Potencjalni dziedzice władztwa Teodoryka  /92

Czas wojen. Galia i Hiszpania lata 507–514  /99

Flavius Eutharicus Cillica potomek władców wszystkich Gotów  /119

Teodoryk Wielki, dwie wędrówki, trzy grupy Ostrogotów i upadek królestwa Alaryków  /128

Wynalezione tradycje w służbie legitymizacji władzy  /132

Motyw „władcy ukrytego” /136

Rozdział III. Królestwo sakralne Amalów czy "imperialna propaganda" Teodoryka Wielkiego  /140

Modele "germańskiego królestwa". Teodoryk jako quasi-cesarz /140

Królestwo ludowe (Volkskönigtum) /147

Królestwo wojskowe (Heerkönigtum) /153

Królestwo sakralne (Sakralkönigtum) /154

Amalska monarchia wojskowa i pozostałości po gockim królestwie sakralnym /164

Problem Gapta /166

Amalska fortuna i felicitas  /168

Imperialna propaganda i cesarska ideologia władzy w panegiryku Ennodiusza z Pawii  /174

Imperialna propaganda w laus Kasjodora z roku 519 na cześć Eutaryka Cilligi  /181

Claritas generis Hamali – konsekwencja boskiej charyzmy czy raczej część imperialnej ideologii politycznej Teodoryka Wielkiego?  /183

Nobilitas Amalorum w Getice Jordanesa  /196

„Charyzma germańskich władców” jako czynnik irracjonalny?  /198

Heil rodu królewskiego jako czynnik spajający rozproszone gockie odłamy plemienne?  /209

Rozdział IV. Sukcesje dynastyczne /216

Wstęp do rozważań  /216

Sukcesja u Hasdingów  /218

Sukcesja u Merowingów  /224

Sukcesja u Wizygotów  /231

Sukcesja u Amalów  /237

Apendyks 1. Symbolika i insygnia władzy Teodoryka Wielkiego /251

Apendyks 2. Kwestie związane z tytulaturą Teodoryka Wielkiego /254

Bibliografia /257

Indeks /285

Dane producenta

Universitas
Żmujdzka 6B
31-426 Kraków
Poland

redtech@universitas.com.pl

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie