- 
      Koszyk jest pusty
 - 
      x
 
					
					- 
      Koszyk jest pusty
 - 
      x
 
- Kategorie
 
- 
              
Teodoryk Wielki i Kasjodor. Studia nad tworzeniem tradycji dynastycznej Amalów
 
                
              | Wysyłka w ciągu | 24 godziny | 
| Cena przesyłki | 11 | 
| Dostępność | 
            
                
                  Mała ilość
                
                 | 
        
| Kod kreskowy | |
| ISBN | 978832422254 | 
| EAN | 978832422254 | 
| Zostaw telefon | 
Autor: Robert Kasperski
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 298
Okładka: miękka ze skrzydełkami
Format: 14,0 cm x 20,5 cm
Debata czy tradycja dynastyczna gockiego rodu królewskiego Amalów stanowi pozostałość wielowiekowej gockiej tradycji plemiennej, czy jest raczej – jak chce autor - „wynalezioną tradycją” skonstruowaną na potrzeby legitymizacji władzy Teodoryka Wielkiego (zm. 526) jest głównym przedmiotem niniejszego studium. Podejmując dyskusję z różnymi ujęciami historyków autor przedstawia rolę ideologii władzy rodu Amalów jako instrumentu legitymizacji, który uprawomocniał ich władzę nad Italią, Hiszpanią i Galią. Tradycja dynastyczna rodu Teodoryka Wielkiego wbrew ujęciom niemieckojęzycznej historiografii wpisywała się w ramy rzymskiej imperialnej ideologii, nie zaś zgodnie z tezą germańskiej kontynuacji, gockiej monarchii sakralnej.
(opis wydawcy)
Spis treści:
Wprowadzenie /7
Rozdział I. Problemy tradycji dynastycznej Amalów /13
Tradycja czy „wynaleziona tradycja”? /13
Problem „tradycji ustnej” przy spisywaniu Historii Gotów /29
Origo gentis Gotów Kasjodora? /39
Historia Gothorum Kasjodora /51
De origine actibusque Getarum Jordanesa /63
Problemy z utrzymywaniem tezy o egzystencji "tradycji amalskiej" przed panowaniem Teodoryka w Italii /71
Rozdział II. Eutaryk Cilliga i jego gockie dziedzictwo /82
Wstęp /82
Władza Teodoryka Wielkiego nad królestwem Wizygotów /84
Analiza źródeł dotyczących panowania Teodoryka i Amalaryka /87
Potencjalni dziedzice władztwa Teodoryka /92
Czas wojen. Galia i Hiszpania lata 507–514 /99
Flavius Eutharicus Cillica potomek władców wszystkich Gotów /119
Teodoryk Wielki, dwie wędrówki, trzy grupy Ostrogotów i upadek królestwa Alaryków /128
Wynalezione tradycje w służbie legitymizacji władzy /132
Motyw „władcy ukrytego” /136
Rozdział III. Królestwo sakralne Amalów czy "imperialna propaganda" Teodoryka Wielkiego /140
Modele "germańskiego królestwa". Teodoryk jako quasi-cesarz /140
Królestwo ludowe (Volkskönigtum) /147
Królestwo wojskowe (Heerkönigtum) /153
Królestwo sakralne (Sakralkönigtum) /154
Amalska monarchia wojskowa i pozostałości po gockim królestwie sakralnym /164
Problem Gapta /166
Amalska fortuna i felicitas /168
Imperialna propaganda i cesarska ideologia władzy w panegiryku Ennodiusza z Pawii /174
Imperialna propaganda w laus Kasjodora z roku 519 na cześć Eutaryka Cilligi /181
Claritas generis Hamali – konsekwencja boskiej charyzmy czy raczej część imperialnej ideologii politycznej Teodoryka Wielkiego? /183
Nobilitas Amalorum w Getice Jordanesa /196
„Charyzma germańskich władców” jako czynnik irracjonalny? /198
Heil rodu królewskiego jako czynnik spajający rozproszone gockie odłamy plemienne? /209
Rozdział IV. Sukcesje dynastyczne /216
Wstęp do rozważań /216
Sukcesja u Hasdingów /218
Sukcesja u Merowingów /224
Sukcesja u Wizygotów /231
Sukcesja u Amalów /237
Apendyks 1. Symbolika i insygnia władzy Teodoryka Wielkiego /251
Apendyks 2. Kwestie związane z tytulaturą Teodoryka Wielkiego /254
Bibliografia /257
Indeks /285
Dane producenta
          Universitas
              Żmujdzka 6B
              31-426 Kraków
              Poland
              
                  redtech@universitas.com.pl