• Szkolnictwo powszechne w powiecie tarnowskim w latach 1918-1939

Symbol: 9048
Brak towaru
30.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Austria 36
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 0 szt.
ISBN 8373061231
Zostaw telefon

Autor: Edmund Juśko

Rok wydania: 2003

Liczba stron: 405

Okładka: miękka

Format: 17,0 cm x 24,0 cm

Seria: Źródła i monografie nr 243

Uwaga! delikatnie przykurzone brzegi, nieznacznie zagięta okładka

 

Praca niniejsza problem szkolnictwa powszechnego ogranicza do jego kształtowania się i funkcjonowania w powiecie tarnowskim, który będąc jednym z powiatów tworzących województwo krakowskie, wchodził w skład Okręgu Szkolnego Krakowskiego. Celem pracy jest przedstawienie etapów działalności szkolnictwa powszechnego w powiecie tarnowskim w aspekcie prawnym, organizacyjnym i realizacji założeń programowych na tle podobnych problemów występujących w województwie krakowskim oraz w odniesieniu do polityki oświatowej prowadzonej przez państwo w okresie międzywojennym. Starając się wykorzystać w sposób możliwie pełny istniejące dane źródłowe oraz materiał interpretacyjny zawarty w pracach ogólnych, dotyczących oświaty w latach 1918-1939, ma na celu z jednej strony wzbogacenie wiedzy o szkolnictwie powszechnym w powiecie tarnowskim, a z drugiej - inspirowanie do dalszych badań nad dziejami regionu tarnowskiego, w tym także nadal nad zagadnieniem oświaty.

(fragment Wstępu)

Spis treści:

Wstęp  /5

Rozdział I. Powiat tarnowski w latach 1918-1939  /17

1. Terytorium  /18

2. Ludność  /21

a) liczba ludności  /21

b) skład narodowościowy i wyznaniowy  /25

Rozdział II. Podstawy prawno-organizacyjne szkolnictwa powszechnego w latach 1918-1939  /37

Rozdział III. Organizacja i działalność władz szkolnych w powiecie  /49

Rozdział IV. Struktura organizacyjna szkół powszechnych  /61

1. Organizacja szkolnictwa elementarnego w zaborze austriackim oraz ziemi tarnowskiej pod koniec XIX i na początku XX wieku  /61

2. Zmiany w strukturze organizacyjnej szkół  /69

3. Szkolnictwo prywatne i dla mniejszości narodowych  /88

Rozdział V. Kadra kierownicza i nauczycielska  /95

1. Kierownicy szkół  /95

2. Kadra nauczycielska  /99

3. Stosunki służbowe nauczycieli  /103

4. Liczba nauczycieli  /107

5. Wiek nauczycieli  /117

6. wykształcenie i kwalifikacje pedagogiczne  /120

7. Skład narodowościowy i struktura wyznaniowa  /128

8. Stan cywilny  /129

9. Pochodzenie terytorialne i społeczne  /130

10. Działalność związkowa nauczycieli szkół powszechnych  /130

Rozdział VI. Społeczność uczniowska  /139

1. Liczba uczniów  /140

2. Dostępność szkoły dla dzieci - obwody szkolne  /157

3. Frekwencja uczniów i powszechność nauczania  /163

Rozdział VII. Praca dydaktyczna szkół powszechnych powiatu  /179

1. Programy nauczania  /179

2. Działalność nadzoru pedagogicznego  /184

3. Klasyfikowanie, promowanie i wyniki nauczania  /189

4. Działalność rad pedagogicznych w szkołach  /208

Rozdział VIII. Działalność wychowawczo-opiekuńcza szkół  /215

1. Uroczystości, imprezy, wycieczki  /217

2. Organizacje uczniowskie w szkołach  /225

3. Zadania świetlic szkolnych  /232

4. Pomoc materialna uczniom  /234

5. Stan zdrowotny uczniów  /241

6. Współpraca z rodzicami  /244

Rozdział IX. Baza materialna  /253

1. Obiekty szkolne  /253

2. Środki finansowe; sprzęt i pomoce dydaktyczne  /310

3. Biblioteki szkolne   /318

Zakończenie  /327

Wykaz skrótów  /333

Bibliografia  /335

Spis tabel, wykresów i fotografii w tekście  /343

Summary  /351

Indeks osobowy  /355

Indeks nazw geograficznych i miejscowych  /361

Aneksy  /365

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie