- 
      Koszyk jest pusty
 - 
      x
 
					
					- 
      Koszyk jest pusty
 - 
      x
 
- Kategorie
 
- 
              
Seksualność Chrystusa. Zapomniany temat sztuki renesansowej
 
                
              | Wpisz swój e-mail | 
| Wysyłka w ciągu | 24 godziny | 
| Cena przesyłki | 11 | 
| Dostępność | 
            
                
                  Brak towaru
                
                 | 
        
| Kod kreskowy | |
| ISBN | 978-83-242-2249-0 | 
| EAN | 9788324222490 | 
| Zostaw telefon | 
Autor: Leo Steinberg
Rok wydania: 2013
Ilość stron: 488
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Format: 17,0 cm x 24,0 cm
Zazwyczaj uważa się, że takie pojęcia jak „Chrystus” i „seksualność” nie dają się ze sobą pogodzić. I słusznie. Dzieli je bowiem grzech: nieobecny w pierwszym z tych pojęć, lecz zakładany w drugim. Z tej racji twierdzenie, jakoby łączyły się one w malarstwie renesansowym, wywołuje gwałtowne niedowierzanie. Ponadto, gdy ktoś słyszy, że dowód tej tezy tkwi w samych obrazach, wówczas uważa, iż w takim razie dzieła te muszą być wyjątkowe.
Początkowy opór przed uznaniem twierdzenia o zbieżności tych dwóch terminów znika – jak się o tym przekonałem w prywatnych rozmowach, jakie odbyłem ze sceptykami – dopiero pod wpływem wrażenia, jakie wywiera liczba tego rodzaju obrazów. Oto powód, dla którego w głównym eseju zamieszczono 124 reprodukcje dzieł i tyle samo znajduje się w dalszych częściach książki, a jeszcze więcej obrazów doczekało się wzmianek w samym tekście. To, w jaki sposób czytelnik odbierze tę nadmierną liczbę ilustracji, w mniejszym stopniu jednak zależy od niego samego, a bardziej od kolejnych etapów perswazji przedstawionej w tekście: w fazie sceptycznej czytelnicy będą bowiem myśleć, że pół setki przykładów wciąż nie wystarcza, zaś w chwili, gdy przekonają się do głoszonej w nim tezy, uznają, iż już sześć takich obrazów to za dużo. Jednakże nadmiar świadectw jest w tym wypadku niezwykle istotny. Pozwala bowiem ustalić, że chodzi tu o temat związany nie z jakimiś indywidualnymi upodobaniami, lecz z ważnym zjawiskiem w historii chrześcijaństwa. Archiwum renesansowych wizerunków, w których nacisk na genitalia jest wyraźny i kluczowy, obecnie liczy sobie ponad tysiąc przykładów i ciągle się rozrasta, ponieważ materiału jest pod dostatkiem.
Spis treści:
Podziękowania (1983) /VII
 Seksualność Chrystusa. Zapomniany temat sztuki renesansowej /1
 Ekskursy
I. O tym, czy temat ten istnieje  /117
 II. O tym, czy temat ten winien być publicznie omawiany /117
 III. O ujmowaniu za podbródek /118
 IV. Na temat praktyki pieszczenia genitaliów chłopców /127
 V. Drzeworyt Baldunga Griena: irreligijny czy ortodoksyjny? /128
 VI. Komu trzeba dowodzić boskości Boga?   /129
 VII. Dogmat jako temat malarski, w tym motyw przedwczesnej dojrzałości i uśmiechu małego Jezusa  /131
 VIII. Ważniejsze dzieła boskie  /140
 IX. Znak przy piersi  /141
 X. „Kompletny we wszystkich członkach człowieka”  /145
 XI. Nieuchronna nagość cierpiącego Chrystusa    /147
 XII. Chrzest i wymagany strój  /151
 XIII. Dziewictwo Chrystusa     /156
 XIV. Sprawdzian potencji   /157
 XV. W związku z Chrystusem zmartwychwstałym Michała Anioła /158
 XVI. Na temat nagości Dzieciątka   /160
 XVII. Ciało jako struktura hierarchiczna /163
 XVIII. Nagość w XIV w. /165
 XIX. Przezroczysta przepaska biodrowa /168
 XX. Pokazywanie jako objawienie /171
 XXI. Dygresja na temat Kamienia Namaszczenia /176
 XXII. Ósmy dzień   /178
 XXIII. Opór przed uznaniem fizycznych dowodów obrzezania /179
 XXIV. O kazaniach i homilofobii  /182
 XXV. Krwawy myślnik /183
 XXVI. Kalendarz i obrzezanie /186
 XXVII. Okazanie w Betlejem /190
 XXVIII. Motyw gestu ochrony /190
 XXIX. Przedstawienia gestu samodotykania się i dziecięcej erekcji /195
 XXX. Pruderyjna cenzura /199
 XXXI. „Szczególny sens”  /211
 XXXII. Na temat dziejów żartu Boccaccia /213
 XXXIII. Hieroglif Sezostrysa /215
 XXXIV. Nadmiarowe skrzydła /216
 XXXV. Wyłącznie z własnej woli  /219
 XXXVI. Nie‑zmarła ręka na podbrzuszu /220
 XXXVII. Na podobieństwo Chrystusa  /224
 XXXVIII. Tron łaski  /228
 XXXIX. Postscriptum Johna W. O’Malleya, S.J.   /230
 Retrospekcja
 Ponowne wprowadzenie /237
 1. Drugie nadejście Adama /250
 2. Nowe nabytki /276
 3. Bagatelizujące wyjaśnianie  /299
 4. Wahadło ludzkiej natury Chrystusa: interludium teologiczne /315
 5. Oto motyw erekcji /329
 6. Usuńcie seksualność  /362
 7. Próba tekstów /367
 8. Dalsze linie oporu /385
 9. Ad Bynum /407
 10. Epilog: linie zbiegu /437
 
 Bibliografia /441
 Bibliografia wykorzystanych polskich tłumaczeń  /446
 Spis ilustracji /449
 Indeks nazwisk  /463
Dane producenta
          Universitas
              Żmujdzka 6B
              31-426 Kraków
              Poland
              
                  redtech@universitas.com.pl