- Kategorie
-
Petersburg. Nierosyjska historia miasta 1703-1917
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788376542317 |
EAN | 9788376542317 |
Zostaw telefon |
Autor: Bartłomiej Garczyk
Rok wydania: 2015
Liczba stron: 203
Okładka: twarda
Format: 17,00 cm x 24,00 cm
Intencją autora jest przedstawienie dziejów Petersburga, widzianych przez pryzmat zamieszkujących go mniejszości narodowych (w tym Polaków), które odcisnęły na życiu miasta trwały ślad. W pracy zaakcentowany został fakt, że Petersburg mimo, że był miastem rosyjskim, to od najwcześniejszych lat swego istnienia posiadał polifoniczną kulturę. Nad Newą splatały się i oddziaływały na siebie różne nacje, konfesje, tradycje i obyczaje. Diaspory narodowe silnie identyfikowały się z miastem i partycypowały w rozwoju jego kultury. Równolegle do, nazwijmy to umownie, powszechnej, tradycyjnej historii Petersburga, pełnej blasku, kolorytu, majestatu i piękna architektury, funkcjonuje także historia mniej znana. Obok Petersburga Piotra I, Petersburga Rastrellego, Puszkina, Mickiewicza, Dostojewskiego i Gogola, istnieje również historia osiedlonych nad Newą Niemców, Polaków, Finów, Szwedów, Włochów czy Żydów, którzy wespół z przybyłymi tam Rosjanami, Ukraińcami, Białorusinami zbudowali nową społeczność – społeczność „Petersburżan”. Petersburg przez cały okres swego istnienia był miastem wieloetnicznym i polikonfesjonalnym, o zróżnicowanej strukturze językowej i kulturowej. Nawet po wybuchu I wojny światowej, a w konsekwencji zmianach geopolitycznych i demograficznych (powstanie suwerennych państw, migracje, repatriacja, utrata stołeczności w 1918 roku), Gród nad Newą posiadał znaczną mozaikę narodowościową.
Należy jednak pamiętać, że od momentu założenia miasta, liczba ludności rosyjskiej była stabilna i wynosiła od 82% do 86% ogółu mieszkańców. Odsetek ludności nierosyjskiej wahał się i na przestrzeni wieków wynosił od 6% do 18%, sięgając swojego maksimum wynoszącego 25%, w okresie I wojny światowej. Wśród mniejszości narodowych zamieszkujących miasto byli m.in.: wspomniani wyżej Niemcy, Finowie, Polacy, Żydzi, Białorusini, Ukraińcy, a także Tatarzy, Estończycy, Łotysze, Szwedzi, Anglicy, Francuzi, Włosi i Szkoci. Niezależnie od zmiennej i często restrykcyjnej polityki caratu, diaspory narodowe, w zależności od stopnia rozwoju tożsamości narodowej, posiadały bogate tradycje kulturalne. Nad Newą istniało wiele świeckich i kościelnych instytucji. Rozwijały się organizacje i stowarzyszenia o charakterze kulturalnym, oświatowym, edukacyjnym, charytatywnym i sportowym. Istniały biblioteki, narodowe szkoły, kluby, gazety, nieprawosławne świątynie i nekropolie. Ambicją autora jest by niniejsza książka stanowiła kolejny, choć niewielki krok na drodze do poznania i przybliżenia polskiemu czytelnikowi fenomenu Petersburga.
Spis treści:
Słowo wstępne /7
Rozdział I. Geneza polietnicznego i polikonfesjonalnego Petersburga - historia, skład etniczny, struktura wyznaniowa /15
Rozdział II. Rozmieszczenie i struktura społeczno-zawodowa diaspor narodowych /37
Rozdział III. Narody /47
Tendencje w polityce narodowościowej caratu /47
Niemcy /53
Polacy /68
Finowie /84
Żydzi /93
Tatarzy /104
Inne narodowości /109
Rozdział IV. Życie religijne starego Petersburga /119
Rola prawosławia /119
Cmentarze /123
Protestanci /125
Katolicy /134
Buddyści, muzułmanie, wyznawcy judaizmu /145
Zamiast zakończenia - wielonarodowy Petersburg dziś /153
Wykaz wybranych pochówków przedstawicieli diaspor narodowych na cmentarzu Petersburga /163
Bibliografia /171
Indeks nazwisk /193
Summary /203