• Pan niewolnik. Męski masochizm w performace okresu PRL-U

Brak towaru
34.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Austria 36
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 0 szt.
ISBN 978-83-65630-64-3
Zostaw telefon

Autorka: Natalia Kaliś

Rok wydania: 2018

Ilość stron: 272

Oprawa: miękka

Format: 17,0 cm x 24,0 cm

Seria: Dysertacje doktorskie Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk 11

Stan bardo dobry minus

 

"Pan niewolnik" jest pierwszym problemowym ujęciem polskiego performansu masochistycznego. Odpowiada na pytania pojawiające się wobec wystąpień w których performer uprzedmiotawia się, kaleczy lub w inny sposób wyrządza sobie krzywdę. Działania te najczęściej są odrzucane przez odbiorców, nierozumiane lub bagatelizowane. Dlaczego tak się dzieje i jaka relacja tworzy się pomiędzy performerem a odbiorcą performansu? Żeby zobaczyć jakie mechanizmy rządzą masochistycznym spektaklem autorka zwróciła się do źródła, rekonstruując życie i twórczość Leopolda von Sacher Masocha i Wandy von Sacher Masoch. Następnie zarysowała zmiany jakie dokonywały się na scenie życia społecznego i w polu performance lat 80. w Polsce. W tej dekadzie miała miejsce większość masochistycznych wystąpień, które poddane zostały dogłębnej analizie w kolejnej części książki. W tym czasie, jak ironicznie pisał Major Fydrych: elity poszukiwały rozwiązania zagadki "czym jest wolność"? Masochizm jest jedną z ciekawszych odpowiedzi na poczucie zniewolenia. Odpowiadając na pytania o znaczenie masochistycznych działań, zarówno dla ich twórców jak i odbiorców, książka otwiera pole do dyskusji i kolejnych interpretacji

Spis treści:

Wprowadzenie  /9

Dzieło sztuki nigdy nie pojawia się w całej pełni swojego znaczenia  /9

Znikanie i trwanie  /13

Teksty artystów  /15

Masochizm i autoagresja  /17

Męski masochizm  /18

Rola widza  /20

Rodzimy kontekst  /22

Performance i performans  /25

I. Męski masochizm za Leopoldem von Sacher-Masochem  /31

Domina  /31

Domina w gorsecie  /32

Fetysz  /44

Kontrakt  /48

Przypadek  /57

II. Jednostka we wspólnocie, czyli performance lat 80. w PRL-u  /61

Działania "Solidarności" i ZOMO jako happening  /61

Happening, którego nie było  /66

Dzieło-działanie  /70

Wizja ruchów społecznych Jacka Kuronia  /76

Obrazy i zachowywanie się  /79

Witkacy, który porzucił malarstwo  /86

Mały sabotaż w stanie wojennym  /98

Alternatywna opozycja  /112

Lekarstwo totalnej destrukcji  /124

III. Interpretacje  /133

Jerzy Bereś  /133

  • Upragniony wstyd  /136
  • Odmowa zajęcia jednej pozycji  /141
  • Groteskowy masochizm  /144
  • Między wielkością a śmiesznością  /151

Ryszard Siwiec i Walenty Badylak  /157

  • Samobójstwo  /159
  • Wolność  /160
  • Ryszard Siwiec  /165
  • Walenty Badylak  /176
  • Ból  /181

Zbigniew Warpechowski  /186

  • Autobiografia performance  /188
  • Odczynienie klątwy  /195
  • Porozumienie  /204
  • Nieporozumienie  /208

Zbyszko Trzeciakowski i Jerzy Truszkowski  /211

  • Manipulacja  /213
  • Masochistyczna masturbacja  /225
  • Skazanie na Innych  /231
  • Skalpel rozumu  /233
  • Umknąć  /235

Zakończenie  /242

Bibliografia  /244

Summary  /259

Spis ilustracji  /264

Indeks osobowy  /266

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie