- Kategorie
-
Obraz muzułmanów jako obcych w Historia Francorum qui ceperunt Iherusalem . Studia nad warsztatem literackim Rajmunda z Aguilers


Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność |
Mała ilość
|
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788368233001 |
EAN | 9788368233001 |
Zostaw telefon |
Autor: Tomasz Pełech
Rok wydania: 2025
Liczba stron: 330
Okładka: miękka
Format: 14,8 cm x 21,0 cm
Monografia Tomasza Pełecha dotyczy kwestii bardzo ważnych i dyskutowanych w mediewistyce światowej, a zarazem rzadko obecnych w polskich badaniach historycznych. Praca wypełnia znakomicie tę lukę badawczą.
- z recenzji prof. dr. hab. Andrzeja Pleszczyńskiego
Książka przynosi analizę dwóch kluczowych kwestii: obrazu „obcego”, czyli Turków Seldżuckich, Fatymidów i innych muzułmanów, z perspektywy krzyżowców, uznawanych przez tamtych za śmiertelnych wrogów, a ponadto warsztatu literackiego Rajmunda z Aguilers, charakteryzującego się szerokim wachlarzem środków retorycznych i gier słownych składających się na tekstualny wizerunek przeciwnika. Jest to tematyka niemal niepodejmowana w literaturze światowej, natomiast w języku polskim jest to całkowite novum, co świadczy także o wadze wybranego przez autora zagadnienia.
- z recenzji dr. hab. Marcina Böhm
Spis treści:
Wykaz skrótów /7
Wstęp /9
Rozdział 1. Obraz muzułmanów jako „obcych” w źródłach krucjatowych jako przedmiot refleksji naukowej. Stan badań oraz podstawy metodologiczne pracy /19
I.1. Wybrane ujęcia metodologiczne w studiach nad obrazem muzułmanów w łacińskim kręgu kulturowym w średniowieczu /19
I.2. Podstawy metodologiczne i teoretyczne pracy /40
Rozdział 2. Historia Francorum qui ceperunt Iherusalem – autor i jego dzieło /48
II.1. Wprowadzenie. Tradycja rękopiśmiennicza Historia Francorum qui ceperunt Iherusalem /48
II.2. Datacja dzieła i związki z innymi tekstami opisującymi pierwszą krucjatę (Gesta Francorum, Historia de Hierosolymitano Itinere, Historia Hierosolymiatna) /54
II.3. Kwestia autorstwa Historia Francorum qui ceperunt Iherusalem /73
II.4. Historia Francorum qui ceperunt Iherusalem – styl i język źródła /96
II.5. Struktura Historia Francorum qui ceperunt Iherusalem /101
Rozdział 3. Obraz wroga na kartach Historia Francorum qui ceperunt Iherusalem /103
III.1. Opisanie „obcego” 103
III.1.1. Wróg – poganin /103
III.1.2. Przedstawienie islamu /109
III.1.3. Prześladowcy chrześcijan /114
III.1.4. Animalizacja wroga /124
III.1.5. Nowa rasa? /126
III.1.6. Zarzut tyranii /131
III.1.7. Wróg jako bluźnierca /134
III.2. Konfrontacja ze światem „obcego” /138
III.2.1. Katalog wrogich nacji /139
III.2.2. Nawrócenia muzułmanów /149
III.2.3. Chrześcijańscy apostaci /153
III.2.4. Chorezm /155
III.2.5. Słowo hispania /158
III.2.6. Albara – ustanowienie pierwszego biskupstwa na Wschodzie /160
Rozdział 4. Narracje o bitwach, oblężeniach i wodzach /163
IV.1. Opisy zmagań zbrojnych krzyżowców /163
IV.1.1. Biblijne inspiracje autora – krzyżowcy jako Machabeusze /163
IV.1.2. Przeważające siły wroga /170
IV.1.3. Wizerunek muzułmańskich przywódców /179
IV.1.3.1. Kilidż Arslan /180
IV.1.3.2. Yağısıyan /181
IV.1.3.3. Mirdalim /184
IV.1.3.4. Kürboğa /189
IV.1.3.5. Al‑Afḍal /196
IV.1.3.6. Jalal al‑Mulk– Fakr al‑Mulk /203
IV.1.3.7. Pozostali władcy muzułmańscy /206
IV.1.4. Sztuka wojny przeciwnika /208
IV.1.4.1. Walka na otwartym polu /208
IV.1.4.2. Sztuka obrony fortyfikacji /214
IV.1.4.3. Zasadzki /217
IV.1.4.4. Łupy wojenne 219
IV.1.4.5. Komunikacja – gołąb pocztowy /223
IV.2. Literackie ramy starć zbrojnych w Historia Francorum /225
IV.2.1. Sprawiedliwa zamiana ról /225
IV.2.2. Poskromienie pychy /230
IV.2.3. Schemat „grzech – odkupienie – zwycięstwo” /235
IV.2.4. Gotfryd z Bouillon – vicarius Dei /262
IV.2.5. „Radosne widowiska”? /267
Podsumowanie /279
Bibliografia /291
Résumé /318
Indeks /326
Dane producenta
Wydawnictwo Chronicon
ul. Nowa 13
55-300 Lutynia
Poland
wydawnictwo.chronicon@gmail.com