[...] W prezentowanej książce świadomie i konsekwenntnie używamy terminu mediewalizm, z jednej strony nawiązując i korzystając z bogatego już dorobku teoretycznego i merytorycznego szczególnie nauki anglosaskiej. Z drugiej jednak strony staramy się opisać i zdefiniować prezentowane zjawisko na nowo w odniesieniu do realiów rodzimej historii. Jeśli zgodzić się z jedną z definicyjnych wypowiedzi przypisywanych Workmanowi, a mianowicie, że mediewalizm jest ciągłym kontruowaniem obrazu wieków średnich, autorzy prezentowanych w niniejszej książce tekstów starają się nie tylko uchwycić zjawisko recepcji idei średniowiecznych w konkretnych epokach, ale także przedstawić w sposób, w jaki postrzegano średniowiecze w czasach renesansu, baroku, oświecenia czy w następnych wiekach.
(fragment Wstępu)
Spis treści:
Andrzej Dąbrówka, Maciej Michalski - Wstęp /9
Lucyna Harc, Maciej Forycki - Kontynuacja, recepcja i ocena średniowiecza w myśli nowożytnej /21
***
Mariusz Kazańczuk - Barokowy romans na kanwie średniowiecznej fabuły. O Magielonie Tomasza Nargielewicza /33
Dorota Gacka - Mediewalizm, prezentyzm - klucze do zrozumienia Historyi o Otonie Tomasza Nargielewicza /53
Maciej Michalski - O kilku sposobach przywoływania słowiańskiej przeszłości Polaków w pierwszej połowie XIX wieku /81
Małgorzata Matusiak - Recepcja średniowiecza w powieści poetyckiej Adama Mickiewicza /103
Renata Majewska - Językowe związki Lilli Wenedy Juliusza Słowackiego ze skaldycznym poematem Krakumal /119
Małgorzata Rygielska - Kontynuacja jako adaptacja. Średniowieczne wątki etnogenetyczne w twórczości Cypriana Kamila Norwida /133
***
Szczęsny Skibiński - Super fundamenta historiae spirituale extruere aedificium (św. Hieronim). Powojenna regotyzacja katedr w Gnieźnie i Poznaniu /153
Adam Regiewicz - Sposoby uobecniania średniowiecza w muzyce popularnej - przypadek rocka i heavy metalu /173
Iryna Polets - Medieval Elements in the Movies and their Allure of Unknown World /193
Adam Regiewicz - Jak uczyć o średniowieczu w czasach popkultury? O możliwościach edukacji wobc wyzwań płynnej nowoczesności /207
Summary /227
Noty o autorach /231
Indeksy /235