• O rzeczach pięknych. Rzemiosło artystyczne na przestrzeni wieków

Symbol: 14070
35.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Austria 36
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 1 szt.
ISBN 9788373067158
Zostaw telefon

Redakcja: Agnieszka Bender, Małgorzata Wrześniak

Rok wydania: 2015

Liczba stron: 438

Okładka: miękka

Format: 16,5 cm x 23,5 cm

Seria: Prace Wydziału Historyczno-Filologicznego 180

Uwagi - okładka z zatarciami, brzegi stron przykurzone

 

"Rzemiosło artystyczne jest od początku powstania historii sztuki jako nauki akademickiej niedocenianym, żeby nie powiedzieć deprecjonowanym obszarem badań. Idzie za tym potoczna opinia o drugorzędności dociekań nad rzemiosłem artystycznym w stosunku do przyjętych za ważne rozważań nad malarstwem, architekturą i rzeźbą. Paradoksalnie, jakby na przekór temu stanowisku, także historycy sztuki, ale tym razem w roli dyrektorów i kustoszy czołowych muzeów świata [...]. kupują za gigantyczne sumy do swoich zbiorów arcydzieła rzemiosła artystycznego, wielokrotnie przepłacając ich materialną wartość. [...] Bez przedmiotów rzemiosła artystycznego trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie większości muzeów. Gdyby je z muzeów wycofać, chodzilibyśmy po opu­stoszałych przestrzeniach, opustoszałych nie tylko materialnie, ale przede wszystkim mentalnie. One bowiem jako element codziennego życia, ale też celebry stanowią podstawę, na której budować możemy wiedzę o nas samych i o naszej przeszłości. [...] W rzeczywistości drugiej dekady XXI wieku nasza dyscyplina jawi się jako ta, która porusza najbardziej uniwersalne i prymarne sfery ludzkich potrzeb i aktywności. Dotyczy to generalnie wszystkich epok i kultur. Nasza dyscyplina, wolna od uprzedzeń, wolna od podziałów na ..lepsze" i ..gorsze", „ważne'" i „drugorzędne", może przekraczać ramy tradycyjnie pojmo­wanych sztuk: malarstwa, architektury, rzeźby, docierając do dzieł, w których kwestie estetyczne nie są pierwszoplanowe. Sprostanie tym oczekiwaniom nakłada na nas wymóg przyjęcia integralnej, multidyscyplinarnej postawy badawczej, opartej na wykorzystaniu różnorodnych, nowoczesnych metod i podejść badawczych. Pozwoli to uchwycić i wyjaśnić złożoność oraz bogactwo relacji, jakie tworzą przedmioty „rzemiosła artystycznego" ze swoim otoczeniem".

(Z tekstu prof. Ewy Letkiewicz Czy warto zajmować się badaniem rzemiosła artystycznego?")

Spis treści:

Wstęp 

Słowo wstępne (Agnieszka Bender, Małgorzata Wrześniak)    /7 

Ewa Letkiewicz
Czy warto zajmować się badaniem rzemiosła artystycznego?    /11 

Część  1
Złotnictwo 

Tomasz MARKOWSKI. Złotnictwo Leszna i Wschowy na przykładzie wybranych dzieł     /21 

Agnieszka SMOŁUCHA-SŁADKOWSKA. Technika wykonywania i funkcjonowanie medali reprezentacyjnych w Italii w XV wieku     /33 

Małgorzata  KIERCZUK-MACIESZKO. Argenteria z fundacji opata Łętowskiego    /45 

Izabela KAMIŃSKA. Srebrne naczynia stołowe w XVII i XVIII wieku inspirowane łowiectwem     /63

Dominik MAIŃSKI. Numizmatyka i medalierstwo w kręgu rzemiosła artystycznego    /81

Część 2
Jubilerstwo

Agata LIPCZIK. Firma jubilerska Michała Mankielewicza w Warszawie    /93
Małgorzata WRZEŚNIAK. Ukryte treści biżuterii Alessandra Dariego    /105

Część  3
Ceramika

Wojciech KOWALSKI. Josiah Wedgwood i początki fajansu delikatnego na przykładzie obiektów z polskich zbiorów prywatnych    /121

Bożena KOSTUCH. Porcelanowy serwis projektu Stanisława Witkiewicza wyprodukowany w Sèvres.Przyczynek do historii stylu zakopiańskiego     /149

Magdalena ŚNIEGULSKA-GOMUŁA. Historia wytwórni w Ćmielowie i kolekcja ceramiki ćmielowskiej Muzeum Narodowego w Kielcach    /159

Część 4
Meblarstwo

Witalij BOHATYREWICZ. Kolekcje mebli w zbiorach muzeów Grodna i obwodu grodzieńskiego     /177

Monika CHOWANIAK. Geneza barokowej sekretery: czynniki rozstrzygające o formie XVIII -wiecznego mebla    /189

Karolina WOLSKA. Inspiracje i wzorce w projektach meblarskich Karola Tichego    /199

Anna FELIKS. Niepowtarzalne projekty a masowa produkcja mebli w dwudziestoleciu międzywojennym w Polsce    /207

Marcin MUSIAŁ. Projekty mebli Krystyny Tołłoczko-Różyskiej w zbiorach Muzeum Architektury we Wrocławiu /221

Część 5
Tkaniny

Przemysław FARYŚ. Ocena komfortu sensorycznego zabytkowych tkanin odzieżowych- możliwości i ograniczenia   /233

Justyna BORNIŃSKA. W kwestii wzorów XVII -wiecznych włoskich tkanin jedwabnych- przykłady z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie    /239

Karolina STANILEWICZ. Technika wykonania i wzornictwo XVII - i XVIII-wiecznych tkanin europejskich na przykładzie zespołu szat liturgicznych dawnej kolegiaty w Łowiczu   /251

Mariola SZTORC. „Ubierajmy się lepiej, nie drożej”. Przepisy na własnoręczne stworzenie modnej kreacji oraz dodatków na podstawie polskiej prasy kobiecej z okresu dwudziestolecia międzywojennego    /265

Joanna i Aneta WACŁAWEK. Stemple do batiku wytwarzane na Jawie    /273

Część 6
Rynek dzieł sztuki

Magdalena BIAŁONOWSKA. Polonica w dziedzinie rzemiosła artystycznego na międzynarodowym rynku dzieł sztuki po drugiej wojnie światowej - wybrane przykłady i zagadnienia     /287

Piotr CHABIERA. Wywóz dzieł sztuki z Polski - rewindykacja. Wybrane przykłady rzemiosła artystycznego   /299

Część 7
VARIA

Krzysztof  PRZYLICKI. Luksusowe dewocjonalia z warsztatów franciszkańskich w Ziemi Świętej.

Zarys problematyki    /313

Marta KRÓL. Bursztynowa Komnata jako XVIII-wieczne arcydzieło gdańskiego bursztynnictwa    /321

Magdalena PIECYK. Ningyō – czyli krótka historia japońskich lalek    /331

Informacje o autorach    /347

Album ilustracji    /353

Indeks osobowy    /419

Table of contents     /431

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie