- 
      Koszyk jest pusty
 - 
      x
 
					
					- 
      Koszyk jest pusty
 - 
      x
 
- Kategorie
 
- 
              
Nauczyciele historii i geografii państwowych szkół średnich w Galicji w okresie autonomii
 
                
              | Wysyłka w ciągu | 24 godziny | 
| Cena przesyłki | 11 | 
| Dostępność | 
            
                
                  Mała ilość
                
                 | 
        
| Kod kreskowy | |
| ISBN | 8387703591 | 
| EAN | 8387703591 | 
| Zostaw telefon | 
Autorka: Alicja Puszka
Rok wydania: 1999
Liczba stron: 372
Okładka: miękka
Format: 16,5 cm x 24,00 cm
Uwagi - przetarta, zarysowana okładka; przybrudzony grzbiet
Studium jest cennym przyczynkiem do badań nad dziejami oświaty polskiej w drugiej połowie XIX w. i w początkach obecnego stulecia. Wagę podjętego tematu wyznacza fakt szczególnej roli nauczycieli historii i geografii w pielęgnowaniu ducha narodowego w autonomicznej Galicji. Praca oparta jest na szerokiej podstawie źródłowej, w umiejętny, krytyczny sposób spożytkowano również obfity materiał drukowany. [...] Autorka omawia podstawy prawne działalności gimnazjów, ich rozwój, rozmieszczenie, zaopatrzenie w pomoce naukowe. W kolejnych rozdziałach przeprowadza charakterystykę badanej zbiorowości nauczycieli historii i ich struktury demograficznej. W sposób wyczerpujący prezentuje sprawy związane z wykształceniem i karierami zawodowymi nauczycieli. Zagadnienia te zostały powiązane z następną grupą problemów, a mianowicie działalnością dydaktyczną i ideowo-wychowawczą nauczycieli, zaś rozdział ostatni poświęcono aktywności naukowej i społecznej tej grupy zawodowej. Praca stanowi istotny wkład nie tylko do badań nad dziejami oświaty, ale także do badań nad dziejami historiografii i edukacji historycznej Polaków w epoce popowstaniowej.
Spis treści:
Wstęp /5
Rozdział I. Gimnazja i realne szkoły państwowe w Galicji w kresie autonomii /9
Rozdział II. Ogólna charakterystyka badanej zbiorowości /59
1. Struktura demograficzna /59
2. Pochodzenie społeczne /61
3. Pochodzenie terytorialne /67
4. Struktura wiekowa /67
5. Stan cywilny i rodzinny nauczycieli /69
6. Struktura wyznaniowa /70
7. Struktura narodowościowa /77
Rozdział III. Kwalifikacje i kariery zawodowe nauczycieli /81
1. Wykształcenie i zdobyte stopnie zawodowe /81
2. Kwalifikacje pedagogiczne /104
3. Przebieg kariery zawodowej /124
Rozdział IV. Działalność dydaktyczna i ideowo-wychowawcza nauczycieli /143
1. Ramy prawne o programowe /143
2. Infrastruktura dydaktyczna /155
3. Środki dydaktyczne /163
4. Praca lekcyjna i pozalekcyjna /176
5. Działalność ideowo-wychowawcza /194
Rozdział V. Aktywność naukowa i społeczna nauczycieli /207
1. Działalność naukowa i popularyzatorska /207
2. Udział w ruchu nauczycielskim. Wyróżnienia ze strony władz /231
3. Działalność społeczno-polityczna /239
Zakończenie /247
Bibliografia /249
Wykaz skrótów /266
Aneks.
Tabela zbiorcza: Państwowe szkoły średnie Galicji w okresie autonomii /267
Spis nauczycieli historii i geografii w szkołach państwowych Galicji w okresie autonomii  /271
Spis tabel i map /347
Spis ilustracji /351
Spis dokumentów /353
Summary /355
Indeks nazwisk /359
Dokumenty /373
Dane producenta
          Towarzystwo Naukowe KUL
              Al. Racławickie 8 lok. 16
               20-037 Lublin
              Poland
              
                  tnkul@tnkul.pl