• Nauczyciele historii i geografii państwowych szkół średnich w Galicji w okresie autonomii

Symbol: 9136
23.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Austria 36
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 1 szt.
ISBN 8387703591
Zostaw telefon

Autorka: Alicja Puszka

Rok wydania: 1999

Liczba stron: 372

Okładka: miękka

Format: 16,5 cm x 24,00 cm

Uwagi - tył okładki z lekkimi zagięciami

 

Studium jest cennym przyczynkiem do badań nad dziejami oświaty polskiej w drugiej połowie XIX w. i w początkach obecnego stulecia. Wagę podjętego tematu wyznacza fakt szczególnej roli nauczycieli historii i geografii w pielęgnowaniu ducha narodowego w autonomicznej Galicji. Praca oparta jest na szerokiej podstawie źródłowej, w umiejętny, krytyczny sposób spożytkowano również obfity materiał drukowany. [...] Autorka omawia podstawy prawne działalności gimnazjów, ich rozwój, rozmieszczenie, zaopatrzenie w pomoce naukowe. W kolejnych rozdziałach przeprowadza charakterystykę badanej zbiorowości nauczycieli historii i ich struktury demograficznej. W sposób wyczerpujący prezentuje sprawy związane z wykształceniem i karierami zawodowymi nauczycieli. Zagadnienia te zostały powiązane z następną grupą problemów, a mianowicie działalnością dydaktyczną i ideowo-wychowawczą nauczycieli, zaś rozdział ostatni poświęcono aktywności naukowej i społecznej tej grupy zawodowej. Praca stanowi istotny wkład nie tylko do badań nad dziejami oświaty, ale także do badań nad dziejami historiografii i edukacji historycznej Polaków w epoce popowstaniowej.

Spis treści:

Wstęp /5

Rozdział I. Gimnazja i realne szkoły państwowe w Galicji w kresie autonomii /9

Rozdział II. Ogólna charakterystyka badanej zbiorowości /59

1. Struktura demograficzna /59

2. Pochodzenie społeczne /61

3. Pochodzenie terytorialne /67

4. Struktura wiekowa /67

5. Stan cywilny i rodzinny nauczycieli /69

6. Struktura wyznaniowa  /70

7. Struktura narodowościowa /77

Rozdział III. Kwalifikacje i kariery zawodowe nauczycieli   /81

1. Wykształcenie i zdobyte stopnie zawodowe /81

2. Kwalifikacje pedagogiczne /104

3. Przebieg kariery zawodowej /124

Rozdział IV. Działalność dydaktyczna i ideowo-wychowawcza nauczycieli /143

1. Ramy prawne o programowe /143

2. Infrastruktura dydaktyczna /155

3. Środki dydaktyczne /163

4. Praca lekcyjna i pozalekcyjna /176

5. Działalność ideowo-wychowawcza /194

Rozdział V. Aktywność naukowa i społeczna nauczycieli /207

1. Działalność naukowa i popularyzatorska /207

2. Udział w ruchu nauczycielskim. Wyróżnienia ze strony władz /231

3. Działalność społeczno-polityczna /239

Zakończenie /247

Bibliografia /249

Wykaz skrótów /266

Aneks.

Tabela zbiorcza: Państwowe szkoły średnie Galicji w okresie autonomii /267

Spis nauczycieli historii i geografii w szkołach państwowych Galicji w okresie autonomii  /271

Spis tabel i map /347

Spis ilustracji /351

Spis dokumentów /353

Summary /355

Indeks nazwisk /359

Dokumenty /373

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie