• Narody - odkrycia - fantazje czyli średniowieczna kultura z innej strony

Symbol: 5831
39.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Austria 36
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 2 szt.
ISBN 9788376543710
Zostaw telefon

Redakcja: Jacek Kowalski, Witold Miedziak

Rok wydania: 2018

Liczba stron: 384

Okładka: miękka

Format: 17,0 cm x 24,5 cm

 

Materiały Seminariów Mediewistycznych im. Alicji Karłowskiej Kamzowej z lat 2013-2015. Praca zawiera dwadzieścia jeden artykułów pióra 14 autorów i podzielona jest na trzy działy. Pierwszy - poświęcony jest tematyce fantazji i rzeczywistości, drugi - odkrywaniu świata, natomiast trzeci dotyczy wspólnoty narodów i odrębności narodowej. Wszystkie prace mają ogromny wkład w badania mediewistyczne. Spis treści:

I. Fantazja a rzeczywistość w kulturze średniowiecznej Europy

Joanna Utzig - Pictor in carmine - idea typologii w sztuce jako remedium na "oczy opętane próżnością" i średniowieczne upodobanie do przedstawień fantastycznych  /9

Marcin Kiełbus - Wyobrażenia w służbie autorefleksji homo interior w kazaniach Peregryna z Opola  /27

Jakub Adamski - Sklepienia pseudopoligonalne a kwestia iluzjonizmu w architekturze gotyckiej. Kilka uwag natury ogólnej  /39

Maja Gąssowska - O tym jak św. Olaf kościoły budował (Estoński wariant pewnego literackiego motywu wędrownego)  /57

Agata Rusnak-Kozłowska - O specyfice późnośredniowiecznej duchowości mieszczańskiej w kontekście kaplicy Męki Pańskiej przy kościele NMP w Legnicy  /73

II. Odkrywanie świata w średniowieczu

Joanna Utzig - Poznawanie treści teologicznych przez obraz. Czy witraż średniowieczny był "biblią ubogich"? (na przykładzie czternastowiecznych kwater z Torunia, Chełmna i Włocławka)  /93

Monika Jakubek-Raczkowska - Światy i zaświaty Doroty z Mątów Wielkich  /121

Marcin Kiełbus - Odkrywanie świata przez kazania na przykładzie sermones Peregryna z Opola  /137

Jakub Adamski - Między Anglią a Prusami. O odkrywaniu zamorskich nowinek i dalekiej wędrówce form w architekturze XIV-XVI wieku na przykładzie wybranych budowli z terenu państwa krzyżackiego  /149

Maja Gąssowska - Wschodnie pobrzeża Bałtyku w średniowiecznej tradycji skandynawskiej  /177

Julia Szczepaniak - Powieść o Jaufre, czyli odkrycie literatury rycerskiej na Południu Francji (analiza dwóch epizodów z udziałem króla Artura)  /191

Witold Miedziak - Odkrywanie w nowożytnej architekturze Wielkopolski /201

Piotr Pajor - Dolina Prądnika w średniowieczu jako miejsce schronienia i kommemoracji  /219

Agnieszka Rusnak-Kozłowska - Zmiany w sposobach reprezentacji jako efekt "odkrywania świata" na przykładzie dwóch kaplic rycerskich na Dolnym Śląsku  /241

III. Nationum Proprietates. Odrębność i wspólnota narodów w kulturze średniowiecza

Maja Gąssowska - Obrazgentes podczas krucjat bałtyckich w kronice Henryka zwanego Łotyszem (1 ćw. XIII w.)  /263

Joanna Utzig - Przeszklenia witrażowe w kościołach i klasztorach cysterskich do końca XIII wieku - znaczenie związków regionalnych w świetle organizacji zakonu  /279

Tomasz Kowalski - Regionalny i narodowy charakter ośrodków kultu maryjnego w Koronie, Prusach i na Śląsku. Przeobrażenia topografii kultu u schyłku średniowiecza  /295

Patrycja Łobodzińska - Lingua vulgaris a łacina w artystycznych fundacjach patrycjatu wrocławskiego w późnym średniowieczu  /315

Piotr Pajor - Czy istniał "styl Kazimierzowski"? O niektórych rozwiązaniach formalnych w małopolskiej architekturze XIV wieku  /331

Marzena Łuczak - Kościół św. Andrzeja Apostoła w Gosławicach jako wyraz propaństwowych i promonastycznych idei biskupa Andrzeja Łaskarza  /351

Witold Miedziak - Nekropolia magnacka po (wielko)polsku - przypadek kościoła w Czarnkowie  /369

 

 

 

 


 

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie