• Katastrofy polskich statków

Symbol: 9275
Brak towaru
35.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Austria 36
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 0 szt.
ISBN 9788311134287
Zostaw telefon

Autor: Henryk Mąka

Rok wydania: 2014

Liczba stron: 272

Okładka: miękka

Format: 14,5 cm x 20,5 cm

Uwaga - delikatnie zagięty narożnik

 

Morskie katastrofy towarzyszą żegludze od zarania dziejów. Niestety, w miarę rozwoju techniki, wielkości i prędkości kursujących po morzach i oceanach statków, skutki katastrof są coraz bardziej dotkliwe. I choć - jak wynika z międzynarodowych statystyk - codziennie zdarza się obecnie jakaś morska tragedia (pożar, zderzenie, wywrotka, eksplozja, wejście na mieliznę lub skały, spotkanie z falą tsunami), są i takie katastrofy, które uznać trzeba za wyjątkowe, trudne do rozwikłania, wynikające ze splotu nieszczęśliwych okoliczności czy nakładających się wzajemnie kilku przyczyn.

Morskie wypadki i katastrofy nie omijają także polskich statków. W archiwach Gdańskiego, Szczecińskiego i Koszalińskiego Urzędu Morskiego, a także gdyńskiej i szczecińskiej Izby Morskiej oraz Odwoławczej Izby Morskiej w Gdyni, znajdują się całe kilometry akt z opisami mniej lub bardziej dramatycznych wydarzeń, w wyniku których ginęli ludzie i tonęły zdezelowane parowce i nowoczesne motorowce, turystyczne statki i sportowe jachty, rybackie kutry i trawlery, holowniki i pilotówki oraz rozlicznego sprzętu wodnego. Nie sposób oczywiście omówić wszystkich wypadków i katastrof na morzu, jakie stały się udziałem jednostek pływających pod biało-czerwoną banderą. W XX wielu było ich kilka tysięcy, w tym ponad setka najcięższego kalibru. O ostatecznym wyborze zadecydowała przede wszystkim dramaturgia wydarzeń i liczba ofiar, a także osobisty stosunek autora do zaistniałych wydarzeń.

Spis treści: 

Od autora/9

Morza i oceany 1918-1945

Płonęły i tonęły /13

Pierwsza spłonęła "Polonja"  /15

"Kraków" w lodowych kleszczach  /23

Dramat "Niemna" w Sundzie  /27

Wojenne straty PHM  /33

Morze Północne 1955-1956   

Po "Czubatce" była "Cyranka" /39 

Niepokojący brak łączności  /42 

Znalezisko norweskich rybaków  /49 

Kto podłożył tę minę? /52 

Tonęła w biały dzień  /55 

"Cyranka" na wokandzie  /59 

Winni muszą odejść  /65

Bałtyk 1959   

U brzegów Ustki /71 

Światła na redzie  /73 

Tratwa odpłynęła na morze  /77 

Wnioski ekspertów  /82

Morze Północne 1965 

Tajemnica "Nysy" /87

Tej nocy zaginęła "Nysa"  /89

S/s "Berby" podnosi alarm  /92

To byli polscy marynarze /97

Zdecydowały siły wyższe  /104

Atlantyk 1966

M/T "Tarpon" nie wrócił /113

Pierwszy oficer wykreśla kurs  /116

Rozkaz: opuścić statek!  /118

"jantar" płynie na pomoc  /123

Z M'Boro na tarczy  /127

Bałtyk 1968, Morze Śródziemne 1973 

Kapitan schodzi ostatni /133

Na skałach pod Saaremaa  /136

I znowu "Wrocław II"  /143

Nastąpiło przesunięcie ładunku  /150

Skagerak 1975 

Gwiazdobloki przynoszą śmierć /157

Czas życia i czas śmierci   /158

Śmiertelnie niebezpieczny port  /170

Gdynia w żałobie  /175

"Barycz" nie pomogła  /178

Robaki cię zeżrą  /181

Morze Śródziemne 1981

Agonia "Zewu morza" /189

Między Korsyką a Sardynią  /193

Epitafium dla przyjaciela  /198

"Janosik" i inne jachty  /202

Zawiedli ludzie  /207

Morze Śródziemne 1983, Morze Północne 1985

Hekatomba "Zdrojów"  /211

Wadliwe od urodzenia  /217

Na Ibizie i na Okęciu  /224

Jedyny z "Buska"  /229

Ocaleni wracają na morze  /234

Bałtyk 1983

Zagłada promu "Heweliusz" /237

Pechowiec od początku  /239

Do góry dnem  /246

Ofiary morskiego piekła  /250

Siły wyższe, błąd w sztuce?  /256

Pozostali na Ławicy Orlej  /261

Posłowie /165

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie