• Giovinezza. Młodzież i mit młodości w faszystowskich Włoszech

Symbol: 15265
51.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Austria 36
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 1 szt.
ISBN 9788371816253
Zostaw telefon

Autor: Piotr Podemski

Rok wydania: 2010

Liczba stron: 382

Okładka: twarda

Format: 16,5 cm x 24,00 cm

Uwagi - okładka z zatarciami, brzegi stron przykurzone

 

"Giovinezza" ("Młodość") to tytuł oficjalnego hymnu faszyzmu, oczywiste dla każdego Włocha skojarzenie z okresem dwudziestolecia. Książka prezentuje podstawowy dla faszyzmu jako totalitarnej "rewolucji antropologicznej" mit młodości. Faszystowska młodzież - zarazem główna siła ruchu u jego zarania, jak i obiekt jego szczególnej troski jako reżimu u władzy - miała stać się kołem zamachowym nowej historii, kadrami Nowych Włochów dla faszystowskiego imperium. Autor analizuje filozoficzne podstawy oraz szczegółowe cele polityki faszyzmu wobec młodzieży, jej realizację poprzez system oświaty i organizacje masowe, a także konfrontuje propagandowe wizje ze wspomnieniami świadków epoki.

(opis wydawcy)

Spis treści:

Wstęp    /7

Rozdział 1. Un movimento di giovani. Mit młodości a geneza faszyzmu    /19

1.1. Mit młodości w kulturze włoskiej na przełomie wieków   19

1.2. Młodzież włoska a I wojna światowa    /28

1.3. Gabriele D’Annunzio jako princeps iuventutis    /39

1.4. „Faszyzm pierwszej godziny”     /55

Rozdział 2. L’italiano nuovo. Cele polityki faszyzmu wobec młodzieży     /83

2.1. „Początek nowej historii”     /83

2.2. Faszystowski mit młodości     /92

2.3. Italiano nuovo, czyli kto?    / 101

2.4. Faszyzm: „Szkoła siły” czy „Rewolucja intelektualistów”?    /119

2.5. „Awangarda narodów” czy dziedzice Imperium?    / 136

Rozdział 3. La rivoluzione scolastica. Młodzież a szkoła faszystowska    /150

3.1. Kondycja szkolnictwa włoskiego w przededniu faszyzmu    /150

3.2. Miejsce szkoły w reżimie faszystowskim     /158

3.3. La più fascista delle riforme? Reforma edukacji ministra Gentilego    /183

3.4. Różnorodność recepcji faszyzmu: szkoły podstawowe, średnie i uniwersytety    /210

3.5. Ostateczna rewolucja — Giuseppe Bottai i Carta della Scuola   /219

Rozdział 4. La pupilla del Regime. Faszystowskie organizacje młodzieżowe    /242

4.1. Geneza ONB     /242

4.2. Struktura organizacyjna: od ONB do GIL    /249

4.3. Sport i wojna w działalności ONB–GIL     /267

4.4. Młodzież w walce między partią a Kościołem     /281

4.5. Kobiety i wychowanie prorodzinne w organizacjach młodzieżowych    /289

Rozdział 5. Eravamo tutti Balilla? Faszystowska młodość we wspomnieniach świadków epoki    /302

5.1. Percepcja mitu młodości wśród młodzieży - chronologia i uwarunkowania    /302

5.2. Różnorodność postaw młodzieży wobec faszyzmu   /309

5.3. Liktoriady i młodzieżowa kontestacja reżimu    /335

5.4. Odpowiedzialność i pamięć - rozrachunek pokolenia z faszystowską młodością    /344

Zakończenie     /359

Bibliografia     /367

1. Źródła     /367

2. Opracowania     /370

Indeks osób    /375

Fotografie   /383


Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie