• Filozofia rosyjskiego renesansu patrystycznego

40.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Austria 36
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 1 szt.
ISBN 9788378861119
Zostaw telefon

Autorka: Teresa Obolevitch

Rok wydania: 2014

Liczba stron: 351

Okładka: miękka

Format: 14,00 cm x 21,00 cm

Uwagi - okładka z lekkimi zatarciami, brzegi stron przykurzone

 

Synteza neopatrystyczna, czyli odrodzenie myśli Ojców Kościoła, w czasach współczesnych stanowi jeden z wiodących paradygmatów prawosławnej filozofii i teologii XX i XXI w. U źródeł tego programu stali emigracyjni rosyjscy myśliciele: o. Georgij Fłorowski, Włodzimierz Łosski oraz ich uczniowie.

Teresa Obolevitch rozważa w swojej książce następujące pytania: Na czym polega specyfika rosyjskiego renesansu patrystycznego wobec dotychczasowej tradycji myśli rosyjskiej? Co może wnieść zwrot patrystyczny dla rozwoju filozofii i problematyki relacji między nauką a teologią? Jakie są ograniczenia syntezy neopatrystycznej?

(opis wydawcy)

Spis treści:

Wstęp   /9

Rozdział I. Ogólny zarys rozwoju myśli rosyjskiej  /13

1. Proces racjonalizacji teologii w Rosji  /13

1.1. Wiara i rozum w kulturze staroruskiej  /13

1.2. Teologia i filozofia w okresie oświecenia  /24

1.3. Myśl filozoficzno-teologiczna w akademiach duchownych  /28

1.4. Początek filozofii systemowej: Włodzimierz Sołowjow  /35

2. Renesans religijno-filozoficzny drugiej połowy XIX i początku XX wieku   /40

2.1. Spory wokół imiesławia  /42

2.3. Kontrowersja sofiologiczna  /49

Rozdział II. Myśl o. Gieorgija Florkowskiego  /63

1. Droga twórcza  /63

2. Poszukiwania oryginalnej myśli rosyjskiej  /88

2.1. Krytyka "okcydentalizacji" teologii rosyjskiej  /88

2.2. Specyfika kultury prawosławnej  /108

3. Projekt syntezy neopatrystycznej  /114

3.1. Rozwój idei  /114

3.2. Historyzm  /122

3.3. Powrót do dziedzictwa ojców   /130

3.3.1. Źródła: syntezy patrystyczne  /133

3.3.1.1. Periodyzacja okresu patrystyki  /133

3.3.1.2. Nauka o Boskiej istocie i energiach  /137

3.3.1.3. Patrystyczna koncepcja symbolu   /142

3.3.2. Nauka o stworzeniu: synteza neopatrystyczna a sofiologia  /146

3.4. Hellenizm chrześcijański   /155

4. Próba oceny  /166

Rozdział III. Poglądy filozoficzno-teologiczne Włodzimierza Łosskiego  /171

1. Życie i twórczość  /171

2. Prawda prawosławia  /185

2.1. Relacje między teologią a filozofią   /186

2.2. Filozoficzne konsekwencje Filioque  /195

2.3. Sens ikony   /202

3. Koncepcja Boga  /205

3.1. Odrodzenie myśli Pseudo-Dionizego Areopagity i św. Grzegorza Palamasa  /205

3.2. Ontologia wschodniochrześcijańska vs.ontologia zachodnia  /209

3.3. Możliwość poznania Boga  /218

3.3.1. Via negativa  /218

3.3.2. Teoria analogii   /228

3.3.2.1. Uwagi ogólne   /228

3.3.2.2. Pojęcie analogii u Pseudo-Dionizego Aeropagity  /232

3.3.2.3. Analogia atrybucji według Mistrza Eckharta  /236

4. Antropologia  /242

4.1. Obraz i podobieństwo  /243

4.2. Natura a osoba   /247

4.3. Koncepcja przebóstwienia  /253

5. Podsumowanie  /257

Rozdział IV. Inni przedstawiciele odnowy patrystycznej  /261

1. U źródeł   /262

1.1. Wasilij Kriwoszein   /262

1.2. Cyprian Kern  /271

2. Recepcja syntezy neopatrystycznej  /276

Zakończenie  /289

Bibliografia  /297

Indeks osób   /343

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie