- Kategorie
-
Emoji. Emocje w komunikacji i edukacji
Wpisz swój e-mail |
Wysyłka w ciągu | 24 godziny |
Cena przesyłki | 11 |
Dostępność | Brak towaru 0 szt. |
Kod kreskowy | |
ISBN | 9788366536845 |
EAN | 9788366536845 |
Zostaw telefon |
Autorka: Aleksandra Romana Kruszewska
Rok wydania: 2023
Liczba stron: 317
Okładka: miękka
Format: 16,5 cm x 24,00 cm
"Doskonałym przykładem 'produktu' nowych technologii cyfrowych może być emoji, które należy już chyba traktować jako nową jakość kultury, a na pewno jako zjawisko o charakterze fenomenu XXI wieku, które funkcjonuje we wszystkich obszarach naszego życia. Fenomen? Co to takiego? Trudno znaleźć definicję tego pojęcia w słownikach języka polskiego. Ta, która najlepiej oddaje jego sens, znaleziona została w wydanej w XVIII w. Encyklopedii Britanica, która od 2012 roku publikowana jest w nowoczesnej, elektronicznej wersji - on line. (...) Fenomen emoji pokazuje przede wszystkim, że wizualność i pismo fonetyczne występują częściej razem i tworzą język hybrydowy. Tak więc komunikacja ludzka w formie pisanej coraz bardziej ewoluuje na całym świecie w formie hybrydyzacji, tradycyjna forma już nie wystarcza do wyrażania aktualnych idei. Związek między emoji a tekstem jest przede wszystkim komplementarny. Nie można jednak uważać, że używanie emoji jest prawdziwym językiem"
(ze wstępu)
Spis treści:
Wprowadzenie /11
1. Przemiany społeczno-kulturowe i pokoleniowe a zmiany edukacyjne /21
1.1. Globalizacja współczesnego świata - ekonomiczna, społeczna i kulturowa /21
1.2. Cyfrowa rewolucja komunikacyjna i zdolności komunikacyjne nowych mediów /28
1.3. Analiza społeczeństwa sieci Jana van Dijka w paradygmacie komunikacyjnym /37
1.4. Koncepcja społeczeństwa informacyjnego /43
1.5. Społeczeństwo z gospodarką opartą na wiedzy /47
Postsriptum /52
2. Edukacja i pedagogika medialna we współczesnym społeczeństwie opartym na wiedzy /55
2.1. Tożsamość współczesnej pedagogiki i edukacji - próba konceptualizacji /55
2.2. Media w edukacji /60
2.3. Pedagogika i edukacja medialna - cele i zadania /66
2.4. Nowe technologie kształcenia w świetle teoretycznych koncepcji kształcenia w pedagogice medialnej /70
2.5. Edukacja medialna jako wyzwanie dla edukacji przedszkolnej wczesnoszkolnej /78
2.6. Media edukacyjne w procesie nauczania - uczenia się /85
2.7. Idea Lifelong Learning /90
3. Komunikacja międzyludzka dawniej i dziś /95
3.1. Geneza i zarys historyczny rozwoju komunikacji i jej form wizualnych /95
3.1.1. Komunikacja - etymologia, definicje /95
3.1.2. Komunikacja jako dziedzina według Roberta T. Craiga /97
3.1.3. Filozofia w komunikacji /98
3.1.4. Wizualizacja w komunikacji /100
3.1.5. Piktogram, ideogram, logogram /102
3.1.6. Współczesne zastosowanie piktogramów i ideogramów /105
3.1.7. Język(i) w Internecie /110
3.2. Komunikacja elektroniczna /114
3.2.1. Nowa jakość komunikacji /114
3.2.2. Rodzaje komunikacji elektronicznej /116
3.2.3. Właściwości komunikacji elektronicznej /118
3.2.4. Modele komunikacji elektronicznej /119
3.2.5. Emoji jako rodzaj szumu komunikacyjnego /120
3.2.6. Emoji - ich wpływ na kontekst komunikacji /121
3.2.7. Zalety i wady komunikacji elektronicznej /122
3.2.8. Edukacja a technologie informacyjno-komunikacyjne /123
3.3. Wybrane platformy komunikacyjne /125
3.3.1. Pojęcia platformy internetowej /125
3.3.2. E-mail /127
3.3.3. Apple - iOS /128
3.3.4. Android /129
3.3.5. Facebook /130
3.3.6. Messanger /132
3.3.7. Instagram /133
3.3.8. Twitter /133
3.3.9. Skype /134
3.3.10. WhatsApp /135
3.3.11. Porównanie funkcjonujących platform komunikacyjnych /135
3.4. Emotki i emoji jako nośnik informacji w komunikacji /137
3.4.1. Emoji "na usługach" /137
3.4.2. Szeroki kontekst emoji /139
3.4.3. Interpretacja emoji /143
4. Emotikony VS. Emoji /147
4.1. Wyraz twarzy jaki immanentna cecha emoji /147
4.1.1. Mimika twarzy /147
4.1.2. Emocje a mimika /148
4.1.3. Inteligencja emocjonalna /152
4.1.4. Charakterystyka wybranych emocji /153
4.2. Emotikony - popkulturowe symbole /155
4.2.1. Emotikon /155
4.2.2. Dawna historia emotikonów /158
4.2.3. Współczesne emotikony /164
4.3. Rozwój i funkcje emoji /166
4.3.1. Mr. Emoji - twórca emoji /166
4.3.2. Japońskie inspiracje /168
4.3.3. Emoji "wypowie" wszystko i przekracza granice /172
4.3.4. Animoji - nadchodzący zmierzch emocji? /175
5. Kontekst emoji /177
5.1. Konsorcjum Unicode /177
5.1.1. Standardy kodowania znaków /177
5.2. Emoji vs. semiotyka /181
5.2.1. Teorie znaku /181
5.2.2. Emoji jako znak /183
5.2.3. Semantyczny system emoji /184
5.3. Emoji - kod języka wizualnego /185
5.3.1. "Poprzednicy" pisma obrazkowego /185
5.3.2. Symbole wizualne - nowa jakość języka /187
5.3.3. Retoryka obrazu Rolanda Brathes'a /189
5.3.4. Emoji i postmodernistyczna dominacja obrazu /190
5.4. Emoji jako język /193
5.4.1. Emoji - ludzki język? /193
5.4.2. Emoji a gramatyka /195
6. Emoji w codziennym życiu /199
6.1. Emoji jako kultura /199
6.1.1. Pojęcie kultury /199
6.1.2. Oprogramowanie umysłu według Geerta Hofstedego /200
6.1.3. Emoji - lejtmotwy współczesnej kultury /200
6.2. Zmiany pokoleniowe /202
6.2.1. Kohorty wiekowe /202
6.2.2. Stosunek pokoleń do emoji /205
7. Praktyczne zastosowanie emoji /209
7.1. Dekadencja SMS-ów - początek emoji /209
7.1.1. Emotikon a emoji w odbiorze młodzieży /209
7.1.2. Być on-line znaczy istnieć /210
7.1.3. Emoji w percepcji młodzieży trzeciej dekady XXI wieku /230
7.1.4. Emojiteka - biblioteka emoji i jej zawartość /240
Postscriptum: dlaczego używamy emoji? /242
7.2. Emoji vis-a-vis dzieci /244
7.2.1. Główne teorie rozwoju dziecka a emoji /244
7.2.2. Emocje w komunikacji dzieci /246
7.2.3. Dziecięca percepcja emocji pod względem wieku i płci /255
7.2.3.1. Identyfikacja emoji pod względem wieku i płci /255
7.2.3.2. Różne rozumienie emoji przez dzieci /260
7.3. Emoji - narzędzie w pracy nauczycieli /262
7.3.1. Wiedza nauczycieli wczesnej edukacji o emotikonach i emoji /262
7.3.2. Emoji w przedszkolu i w klasach młodszych szkoły podstawowej /269
7.3.3. Motywy i przykłady użycia emoji przez nauczycieli wczesnej edukacji /277
Konkluzje /283
Bibliografia /293