• Dzieje malarstwa w Polsce. Tom III. Malarstwo w Polsce XIX i XX wieku

Symbol: 14960
109.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Belgia 64.2
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 1 szt.
ISBN 9788365855978
Zostaw telefon

Autor: Feliks Kopera

Rok wydania: 2017

Liczba stron: 561

Okładka: twarda

Format: 21,00 cm x 30,00 cm

 

Trzytomowe Dzieje malarstwa w Polsce, które oddajemy do rąk czytelników, ukazały się po raz pierwszy w latach 1925-1929. Opracowanie w sposób syntetyczny ukazuje rozwój i przeobrażenia malarstwa polskiego, wpływy i inspiracje oraz charakter wewnętrznych przemian, jakim ulegało w kolejnych epokach. Feliks Kopera jako muzeolog i konserwator wzbogacił publikację o wartościowe i cenne wnioski, związane m.in. z ówczesnym stanem fizycznym i technicznym poszczególnych dzieł, ingerencjami dokonywanymi na przestrzeni stuleci przez twórców, które nierzadko wiązały się z pragnieniem dostosowania prac do bieżących zapatrywań estetycznych i panującej mody. Doszukiwał się analogii i różnic pomiędzy twórczością malarzy polskich i europejskich. Na stronach kolejnych tomów przywołał sylwetki bardziej lub mniej znanych artystów polskich, przybliżył ich dokonania i dorobek, wskazując na rolę, jaką przyszło im odegrać w dziejach sztuki polskiej.

Niezaprzeczalnym atutem przedwojennego wydania były zamieszczone w tomach ryciny, ilustracje dzieł sztuki, m.in. tych, które już wówczas znajdowały się w tragicznym stanie, a po których obecnie nie zachował się materialny ślad. Zamieszczamy je wszystkie w oryginalnej wersji.

(opis wydawcy)

Spis treści:

Przedmowa do wydania trzeciego   /5

Rozdział I. Epigoni czasów Stanisława Augusta i rozpowszechnienie się akademizmu i pseudoklasycyzmu. Franciszek Smuglewicz i jego uczniowie: Józef Peszka, Józef Oleszkiewicz, Józef Pitschmann, Józef Brodowski, Jan Bogumił Plersch, Józef Rejchman i inni uczniowie szkoły Baciarellego. Jan Chrzciciel i Franciszek Lampi, Antoni Brodowski, Antoni Blank, Aleksander Kokular, Karol Schweikart, Antoni Lange, Jerzy Głogowski i inni pokrewni   /7

Rozdział II. Michał Stachowicz i krakowscy malarze I połowy XIX w.: Dominik Estreicher, Jan Kopf, Józef Sonntag, Józef Antoni Kappeler. Miniaturzyści z XVIII w. pracują dalej: Wincenty Lesserowicz, Józef Kosiński, Jan Rustem, Karol i Józef Bechon, Józef Łęski, Jerzy Klimke, Stanisław Marszałkiewicz, Jan Nepomucen Głowacki i inni   /31

Rozdział III. Szkoła Norblina, Aleksander Orłowski, Michał Płoński, Jan Rustem, Zygmunt Vogel, Wincenty Smokowski. Rytownictwo  /45

Rozdział IV. Kierunek Orłowskiego. Wpływy francuskie. Piotr Michałowski   /71

Rozdział V. Wpływ szkoły nazareńczyków na polskich malarzy. Wojciech Korneli Stattler i malarstwo religijne pierwszej połowy XIX w. Feliks Szynalewski, Rafał Hadziewicz  /85

Rozdział VI. Malarze widoków architektonicznych i krajobrazów oraz późniejsi portreciści pierwszej połowy XIX w.  Marcin Zaleski i Jan Nepomucen Głowacki  /93

Rozdział VII. Wpływy francuskiego malarstwa historycznego. January Suchodolski i Leopold Loeffler, Józef Simmler, Wojciech Gerson, Henryk Pillati i Aleksander Lesser   /105

Rozdział VIII. Portrety w połowie XIX w. Henryk Rodakowski, Leon Kapliński, Tadeusz Górecki, Wilhelm Lepopolski, Andrzej Grabowski, Marceli Myszkowski, Franciszek Tępa  /129

Rozdział IX. Wpływy akademickiego romantyzmu. Ignacy Gierdziejewski, Maksymilian Piotrowski oraz wpływy francuskich malarzy Wschodu. Stanisław Chlebowski, Teofil Kwiatkowski   /147

Rozdział X. Krajobraz połowy XIX w. Józef Szermętowski. Malarze wnętrz. Aleksander Gryglewski   /159

Rozdział XI. Juliusz Kossak. Grupa malarzy historyczno-rodzajowych. Michał Elwiro Andriolli. Aleksander Kostis   /171

Rozdział XII. Jan Matejko   /191

Rozdział XIII. Artur Grottger  /225

Rozdział XIV. Henryk Siemiradzki, Władysław Czachórski, Władysław Bakałowicz, Kazimierz Alchimowicz, Szymon Buchbinder   /253

Rozdział XV. Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski, Maksymilian i Aleksander Gierymscy, Józef Chełmoński, Stanisław Witkiewicz, Stanisław Masłowski   /269

Rozdział XVI. Witold Pruszkowski, Adam Chmielowski, Jacek Malczewski   /297

Rozdział XVII. Tadeusz i Zygmunt Ajdukiewiczowie, Kazimierz Pochwalski, Leopold Horowitz, Maurycy Gottlieb, Anna Bilińska, Teodor Axentowicz, Franciszek Żmurko, Piotr Stachiewicz, Wacław Szymanowski, Stasniław Lentz, Wojciech Kossak i inni   /321

Rozdział XVIII. Julian Fałat, Leon Wyczółkowski. Impresjonizm: Jan Stanisławski, Włodzimierz Tetmajer, Apoloniusz Kędzierski. Francuski wpływ na impresjonizm. Podkowiński i Pankiewicz. Władysław Ślewiński. Olga Boznańska. Szkoła Fałata, Wyczółkowskiego i Stanisławskiego. Wojciech Weiss, Stanisław Czajkowski, Stanisław Komocki, Stefan Filipkiewicz   355

Rozdział XIX. Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Stanisław Dębicki i inni   /407

Rozdział XX. Malarstwo XX w. Witold Wojtkiewicz, Jan Rembowski, Antoni Gawiński, Kazimierz Sichulski, Fryderyk Pautsch, Władysław Jarocki, Ignacy Pieńkowski, Vlastimil Hoffmann, Jan Gumowski, Zofia Stryjeńska i inni. Formiści. Zakończenie  /427

Tablice  /443

Indeks osobowy   /546

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie