• Awangarda i mit racjonalizacji. Fotomontaż polski okresu dwudziestolecia międzywojennego

Symbol: 5068
Brak towaru
119.00
Wpisz swój e-mail
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Dostępność Brak towaru
ISBN 8370632890
Zostaw telefon

Autor: Czekalski Stanisław

Rok wydania: 2000

Ilość stron: 350

Oprawa: miękka

Format: 17,0 cm x 24,0 cm

Uwaga - przybrudzona okładka i grzbiet książki, przetarta, zarysowana okładka

 

 
Książka jest pierwszą monografią polskiego fotomontażu lat międzywojennych. Pokazuje go na tle ówczesnych zjawisk artystycznych z kręgu awangardy, jak również w kontekście szerszych procesów kulturowych doby modernizmu oraz towarzyszących im ideologii nowoczesności. Autor daje pełny przegląd różnych odmian fotomontażu, kreśli historię kształtowania się i rozwoju tego gatunku, stawia zasadnicze pytania o jego status artystyczny, o relacje między fotomontażem a awangardą, polityką i kultura masową.

Spis treści:

Wstęp  /7

Część pierwsza. Fotomontaż i awangarda lat dwudziestych

Rozdział I. Montowanie utopii. Fotomontaż jako wizualny język awangardy  /15

Fotomontaż w świetle teorii awangardy  /15

Fotomontaż dadaistyczny  /23

Radziecki fotomontaż konstruktywistyczny  /33

Konstruktywizm międzynarodowy  /47

Rozdział II. Fotomontaże Mieczysława Szczuki  /54

Część druga. Awangarda - polityka - kultura masowa. Fotomontaż lat trzydziestych

Wprowadzenie  /103

Rozdział III. Fotomontaż a polityka  /107

Wprowadzenie  /107

Rekonstrukcje Mieczysława Bermana  /115

Przegląd fotomontaży politycznych z lat 1928-1934  /128

Między gazetą a malarstwem. "Czapka Frygijska", awangarda lwowska i Grupa Krakowska  /144

Fotomontaż w prasie narodowo-radykalnej  /158

Rozdział IV. Fotomontaż między awangardą a kulturą masową  /170

Utopia i komercja  /170

Asymilacja fotomontażu w mass mediach  /174

Strzemiński wobec nowego drukarstwa i fotomontażu  /180

"Dobrze i ciekawie skleić..." Fotomontaż a awangarda filmowa  /184

Fotomontaż reklamowy  /195

Fotomontaż w grafice książkowej  /203

Fotomontaż w prasie popularnej  /213

"Wiadomości Literackie" i Mieczysław Choynowski  /213

"Naokoło  świata"  /224

Podsaceki, "Światowid" i "Na szerokim świecie", lata 1928-1930  /226

"Mała encyklopedia zbrodni". Brzeski i "Tajny Detektyw"  /244

Podsadecki i "Na szerokim świecie", 1931-1935 /250

Podsadecki "metropolis" i problem katastrofizmu po raz pierwszy  /261

"Światowid", 1930-1933  /279

Brzeski, cykle Sex i Narodziny robota, tygodnik "As" i problem katastrofizmu po raz drugi  /285

Rozdział V. Fotomontaż i deracjonalizacja - odpryski surrealizmu  /311

Zakończenie  /330

Summary  /334

Spis ilustracji  /339

Indeks /345

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie