• Arystoksenos z Tarentu. Harmonika

Symbol: 13981
39.00
szt. Do przechowalni
Wysyłka w ciągu 24 godziny
Cena przesyłki 9.5
Odbiór osobisty 0
Odbiór w punkcie Poczta Polska 7.99
Poczta Polska Pocztex 48 9.5
Odbiór w punkcie Poczty Polskiej 12
Poczta Polska Pocztex 48 16
Poczta Polska Austria 36
Poczta Polska UK ekonomiczna 67
Poczta Polska USA ekonomiczna 76
Poczta Polska USA priorytet 146
Dostępność 1 szt.
ISBN 9788379699209
Zostaw telefon

Przekład: Anna Maciejewska

Rok wydania: 2015

Liczba stron: 61

Okładka: miękka

Format: 17,00 cm x 24,00 cm

Seria: Series Ceranea tom 2

Uwagi - brzegi stron nieznacznie przykurzone

 

Anna Maciejewska jest filologiem klasycznym i językoznawcą, starszym wykładowcą w Uniwersytecie Łódzkim. Zajmuje się muzyką starożytnej Grecji, tłumaczy greckie i łacińskie teksty źródłowe, naucza łaciny i tworzy w tym języku małe formy literackie.

Muzyka towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów, a jej teoretyczne badania na gruncie europejskim zapoczątkowali starożytni Grecy. Prezentowana tu w polskim przekładzie Harmonika Arystoksenosa z Tarentu jest pierwszym w pełni naukowym i jednocześnie najstarszym zachowanym – choć jedynie w części – greckim traktatem muzykologicznym. Zachowane partie tekstu zawierają przegląd pojęć z zakresu antycznej teorii muzyki oraz niepełne, lecz bardzo systematyczne i drobiazgowe rozważania na temat budowy ówczesnych skal muzycznych. Jego lektura pozwala ponadto prześledzić praktyczne zastosowanie metody badawczej Arystotelesa, którego bezpośrednim uczniem był Arystoksenos.

Przekład traktatu został poprzedzony obszernym wstępem, który, oprócz danych na temat samego dzieła i jego autora, zawiera podstawowe informacje o miejscu muzyki w starożytnej Grecji oraz ogólny zarys jej struktur, szczegółowo analizowanych w samym dziele, a znacznie się różniących od stosowanych obecnie w muzyce artystycznej.

(opis wydawcy)

Spis treści:

Nota edytorska /V 

Wstęp 

Muzyka starożytnej Grecji 

Obecność muzyki w Grecji starożytnej:    /VII 

Źródła wiedzy o muzyce antycznej Grecji:    /XI 

Dwa nurty w antycznych badaniach muzyki:     /XIII 

Starogreckie skale muzyczne:     /XV 

Pogląd o psychagogicznym i etycznym oddziaływaniu muzyki:    /XXII 

Arystoksenos z Tarentu 

Dane osobowe:     /XXIV

Arystoksenos Muzyk, ojciec naukowej muzykologii:     /XXV

Dorobek naukowy Arystoksenosa:     /XXV

Harmonika

Stan zachowania i tradycja tekstu:     /XXVI

Przegląd treści: księgi I i II:     /XXVII

Przegląd treści: księga III:     /XXX

Dyskusja na temat pierwotnego układu dzieła:     /XXX

Podręcznikowy charakter Harmoniki:    /XXXIII

Przedmiot i cel Harmoniki:  /XXXIV

Naukowy i arystotelejski charakter Harmoniki:   / XXXV

Pojęcie funkcji dźwięku:   / XXXVII

Muzyka jako zjawisko naturalne? O sposobie traktowania przedmiotu

Harmoniki:   /XL

Polemika z poprzednikami: pitagorejczycy i harmonicy:  /XLI

Erystyka Arystoksenosa:   / XLIV 

Historia nowożytnych wydań i przekładów Harmoniki:   /XLV

Wybór bibliografii:    /XLIX 

Harmonika Arystoksenosa z Tarentu

Księga I:     /1

Księga II:    /20

Księga III:.    /37

Słowniczek terminów greckich:    /49

Indeksy:    /53

Wykaz rysunków    /59

English Summary:   /61

Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.
Podpis
E-mail
Zadaj pytanie